€Y Routledge

g Taylor &Francis Group

The Journal of North African Studies

African
Studies

ISSN: 1362-9387 (Print) 1743-9345 (Online) Journal homepage: http://www.tandfonline.com/loi/fnas20

The media in Morocco: a highly political economy,
the case of the paper and on-line press since the
early 1990s

Abdelfettah Benchenna, Driss Ksikes & Dominique Marchetti

To cite this article: Abdelfettah Benchenna, Driss Ksikes & Dominique Marchetti (2017): The
media in Morocco: a highly political economy, the case of the paper and on-line press since the
early 1990s, The Journal of North African Studies, DOI: 10.1080/13629387.2017.1307906

To link to this article: http://dx.doi.org/10.1080/13629387.2017.1307906

@ Published online: 10 Apr 2017.

\]
CJ/ Submit your article to this journal &

A
& View related articles &'

@ View Crossmark data (&

CrossMark

@ Citing articles: 1 View citing articles &

Full Terms & Conditions of access and use can be found at
http://www.tandfonline.com/action/journalinformation?journalCode=fnas20

(Download by: [50.76.68.137] Date: 10 April 2017, At: 09:25 )



http://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=fnas20
http://www.tandfonline.com/loi/fnas20
http://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080/13629387.2017.1307906
http://dx.doi.org/10.1080/13629387.2017.1307906
http://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=fnas20&show=instructions
http://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=fnas20&show=instructions
http://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/13629387.2017.1307906
http://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/13629387.2017.1307906
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/13629387.2017.1307906&domain=pdf&date_stamp=2017-04-10
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/13629387.2017.1307906&domain=pdf&date_stamp=2017-04-10
http://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/13629387.2017.1307906#tabModule
http://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/13629387.2017.1307906#tabModule

PROOF COVER SHEET

Author(s): Abdelfettah Benchenna

Article Title: The media in Morocco: a highly political economy, the case of the paper and on-line press
since the early 1990s

Article No: FNAS1307906
Enclosures: 1) Query sheet

2) Article proofs

Dear Author,

1. Please check these proofs carefully. It is the responsibility of the corresponding author to check
these and approve or amend them. A second proof is not normally provided. Taylor & Francis
cannot be held responsible for uncorrected errors, even if introduced during the production process.
Once your corrections have been added to the article, it will be considered ready for publication.

Please limit changes at this stage to the correction of errors. You should not make trivial changes,
improve prose style, add new material, or delete existing material at this stage. You may be charged
if your corrections are excessive (we would not expect corrections to exceed 30 changes).

For detailed guidance on how to check your proofs, please paste this address into a new browser
window: http://journalauthors.tandf.co.uk/production/checkingproofs.asp

Your PDF proof file has been enabled so that you can comment on the proof directly using Adobe
Acrobat. If you wish to do this, please save the file to your hard disk first. For further information
on marking corrections using Acrobat, please paste this address into a new browser window: http://
journalauthors.tandf.co.uk/production/acrobat.asp

2. Please review the table of contributors below and confirm that the first and last names are
structured correctly and that the authors are listed in the correct order of contribution. This
check is to ensure that your name will appear correctly online and when the article is indexed.

Sequence | Prefix | Given name(s) | Surname Suffix
1 Abdelfettah Benchenna
2 Driss Ksikes

3 Dominique Marchetti



http://journalauthors.tandf.co.uk/production/checkingproofs.asp
http://journalauthors.tandf.co.uk/production/acrobat.asp
http://journalauthors.tandf.co.uk/production/acrobat.asp

Queries are marked in the margins of the proofs, and you can also click the hyperlinks below.
Content changes made during copy-editing are shown as tracked changes. Inserted text is in red font
and revisions have a red indicator L. Changes can also be viewed using the list comments function.
To correct the proofs, you should insert or delete text following the instructions below, but do not
add comments to the existing tracked changes.

AUTHOR QUERIES

General points:

1. Permissions: You have warranted that you have secured the necessary written permission from
the appropriate copyright owner for the reproduction of any text, illustration, or other material in
your article. Please see http://journalauthors.tandf.co.uk/permissions/usingThirdPartyMaterial.asp.

2. Third-party content: If there is third-party content in your article, please check that the
rightsholder details for re-use are shown correctly.

3. Affiliation: The corresponding author is responsible for ensuring that address and email details
are correct for all the co-authors. Affiliations given in the article should be the affiliation at the
time the research was conducted. Please see http://journalauthors.tandf.co.uk/preparation/
writing.asp.

4. Funding: Was your research for this article funded by a funding agency? If so, please insert
‘This work was supported by <insert the name of the funding agency in full>’, followed by the
grant number in square brackets ‘[grant number xxxx]’.

5. Supplemental data and underlying research materials: Do you wish to include the location
of the underlying research materials (e.g. data, samples or models) for your article? If so,
please insert this sentence before the reference section: ‘The underlying research materials for
this article can be accessed at <full link>/ description of location [author to complete]’. If your
article includes supplemental data, the link will also be provided in this paragraph. See
<http://journalauthors.tandf.co.uk/preparation/multimedia.asp> for further explanation of
supplemental data and underlying research materials.

6. The CrossRef database (www.crossref.org/) has been used to validate the references. Changes
resulting from mismatches are tracked in red font.

QUERY NO. QUERY DETAILS
AQ1 The year for “Benson and Neveu 2004” has been changed to Benson and Neveu 2005
to match the entry in the references list. Please provide revisions if this is incorrect.
AQ2 The spelling of “Bennani-Chrabi 1997 has been changed to “Bennani-Chraibi 1997”

to match the entry in the references list. Please provide revisions if this is incorrect.

AQ3 The reference “Minister of Communication, 2005 is cited in the text but is not listed in
the references list. Please either delete the in-text citation or provide full reference
details following journal style.

AQ4 The reference “Minister for Communication, 2012 is cited in the text but is not listed
in the references list. Please either delete the in-text citation or provide full reference
details following journal style.

AQ5 ‘DDB Zone Bleue,m’ — Please check and confirm that this name has been correctly
spelt out, to avoid spelling error.



http://journalauthors.tandf.co.uk/permissions/usingThirdPartyMaterial.asp
http://journalauthors.tandf.co.uk/preparation/writing.asp
http://journalauthors.tandf.co.uk/preparation/writing.asp
http://journalauthors.tandf.co.uk/preparation/multimedia.asp
www.crossref.org/

QUERY NO.

QUERY DETAILS

AQ6 The reference “Naji, 2008 is cited in the text but is not listed in the references list.
Please either delete the in-text citation or provide full reference details following
journal style.

AQ7 Please provide complete reference details for “Kenza Oumlil, in this issue” to include
in the references list.

AQS8 Please check that the heading levels have been correctly formatted throughout.

AQ9 Funding: Was your research for this article funded by a funding agency? If so, please
insert ‘This work was supported by <insert the name of the funding agency in full>’,
followed by the grant number in square brackets ‘[grant number xxxx].

AQ10 The disclosure statement has been inserted. Please correct if this is inaccurate.

AQ11 CrossRef database (www.crossref.org/) has been used to validate the references.
Mismatches between the original manuscript and CrossRef are tracked in red font.
Please provide a revision if the change is incorrect.

AQ12 Please provide missing city for the “Belghazi 2005” references list entry.

AQ13 Please provide missing page range for the “Benchenna 2014” references list entry.

AQ14 The reference “Groupement des Annonceurs du Maroc 2014” is listed in the references
list but is not cited in the text. Please either cite the reference or remove it from the
references list.

AQI15 The reference “Guaaybess 20157 is listed in the references list but is not cited in the
text. Please either cite the reference or remove it from the references list.

AQ16 Please provide missing city and publisher for the “KPMG 2011 references list entry.

AQ17 Please provide missing page range for the “Marley 2010” references list entry.

AQ18 The reference “Miller 2012 is listed in the references list but is not cited in the text.
Please either cite the reference or remove it from the references list.

AQ19 The reference “Ministére de la Communication 2015 is listed in the references list but
is not cited in the text. Please either cite the reference or remove it from the references
list.

AQ20 The reference “Naimi 2016 is listed in the references list but is not cited in the text.
Please either cite the reference or remove it from the references list.

AQ21 Please provide missing city for the “Sefrioui 2012” references list entry.

AQ22 Please provide missing city for the “Zaid and Ibahrine 2011 references list entry.




Coll: NJ

N
o

QA: MSK

N
w
CE: VS

30

35

40

Routledge

Taylor & Francis Group

THE JOURNAL OF NORTH AFRICAN STUDIES, 2017
http://dx.doi.org/10.1080/13629387.2017.1307906

ESSAY ® o

The media in Morocco: a highly political economy, the
case of the paper and on-line press since the early
1990s

Abdelfettah Benchenna?, Driss Ksikes® and Dominique Marchetti®

39031LN0Y

Université Paris XIll, Saint Denis, France; ®Centre d’Etudes Sociales, Economiques et
Managériales, Le cesem, centre de recherche de HEM, Rabat, Morocco; “Centre Européen de
Sociologie et de Science Politique, CESSP-CNRS, Paris, France

Existing international academic articles compare the situation-of media in
Morocco, either to post-USSR media, with a mix of control and private invest-
ment with no impact on the power structure, or to southern Europe post-
dictatorship media, with weak professionalisation and strong intervention of
the state not to establish rules but to develop economic clientelism. Consider-
ing the lack of research material on Morocco, this paper looks at the complex
configuration of press companies, their historical, economic and political context,
and analyse power interactions and media actors’ strategies and profiles.

The main fieldwork is focused on privately owned newspapers, news
magazines and pure players (entities constrained uniquely to the virtual
sphere), born since the mid-=1990s as (a)-the political economy of press com-
panies, (b) surrounding oligopolies, organisations and modes of economic
control, as well as (c) the sociography of press owners and managers.

In spite of (and perhaps-because of) the importance of what is at stake,
scientific research on news media in Morocco, and in particular the changes
they have been. going through since the 1990s, remains very limited. In
fact, although the history of the Moroccan press has been the subject of
several studies (e.g. Miége 1954; Aouchar 1990; Baida 1996) as has television
(Zaid 2009; Campaiola 2014, Guaaybess 2015), contemporary debates have
been poorly studied with the exception of participant testimonies (Daoud
2007; Alaoui 2012; Bensmain 2015), reports by international organisations
(ACRLI 2005; Open Society Foundation 2011), or debates which are sometimes
stimulating but not based on investigations (El Ayadi 2006).' This explains a
certain normativity of this literature, often limited to measuring the level of
‘democratisation’ of the Moroccan media. Furthermore, other dominant
theoretical approaches do not help us to describe the complexity of press
businesses, their operational methods and the issues at stake vis-a-vis the

CONTACT Abdelfettah Benchenna @ benchenna@univ-paris13.fr; abdel.benchenna@orange.fr
@ Université Paris XlIl, 22 rue Pinel, 93200 Saint Denis, France

© 2017 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group


http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/13629387.2017.1307906&domain=pdf
mailto:benchenna@univ-paris13.fr
mailto:abdel.benchenna@orange.fr
http://www.tandfonline.com

45

50

55

60

65

70

75

80

AQ1

2 (&) A.BENCHENNAETAL.

powers in place. For example, works on transitology tend to be evolutionist,
believing in possible ‘progress’ and in changes which accompany any una-
voidable ‘democratic transition’. The notion of hybridity is equally promoted
by certain analysts (Belghazi 2005; Chadwick 2013) as an alternative, as it
could enable us to study the way various national political systems work in
countries such as Morocco.

Far from relying on these far too often excessively normative, general or
ethnocentric interpretation frameworks, this research? intends to analyse
the Moroccan journalistic field since the 1990s using a relational sociology
looking at its news businesses and showing their strong dependence on
the economic and political fields. This relational perspective makes reference,
on the one hand, to the works on the theory of fields, initiated by Pierre Bour-
dieu (for the media, see Benson and Neveu 2005 in particular) and, on the
other hand, those focusing on the political economy of the:media (e.g.
Tunstall and Palmer 1991; Wasko, Murdock, and Sousa-2011). This work also
relies on the theory of economist Albert Otto Hirschman in Exit, Voice and
Loyalty (1970), as it enables us to question the supposedly rational behaviour
of the various stakeholders concerning their interaction-with the economic
players, the powers involved and the marketplace. To summarise, the
concept of fields are useful when considering a-structural frame in order to,
on the one hand, sketch out the relative positions of agents and institutions
in the journalistic profession in Morocco, and, on the other, to reproduce
the close relationship between this space and the social, political and econ-
omic universes. The second set-of sources serve as the locus of inspiration
when trying to understand the economic and political logic at work regarding
the way the ‘Press companies” operate in Morocco (Benchenna 2016, 45-49).
This work also relies-on the theory expressed by the economist Albert Otto
Hirschman in his book; Exit, Voice and Loyalty (1970), as it enables us to ques-
tion the supposedly rational behaviour of the various stakeholders concerning
their interaction with the economic players, the powers involved and the
marketplace.

This initial analysis of the paper and electronic non-specialised press® (and
its managers) is based on five main issues. The first addresses the history of
the non-partisan press and the social, political protest issues within it since
Independence. The second illustrates the explosive expansion in the
volume of news represented by the press since the 1990s, and thereafter,
by the electronic press (notably since 2011), but underscores that this multi-
plication of titles should itself not hide historically consistent features that
characterise this universe. The third issue describes the market in which the
press companies operate and which occupies a positional continuum
located between two poles: the hanout (The grocery store) and the media
conglomerate (and the careers of their senior executives). This also shows
that the sustainability of publications depends on a balance between political


Author Query
Deleted Text
The year for “Benson and Neveu 2004” has been changed to Benson and Neveu 2005 to match the entry in the references list. Please provide revisions if this is incorrect.


85

90

95

100

105

110

115

120

THE JOURNAL OF NORTH AFRICAN STUDIES . 3

and economic parameters, and certain un-crossable ‘red lines’ (Monarchy,
Western Sahara and Islam). The fourth issue focuses on the very direct
impact which the advertising oligopoly, closely connected to the main
powers, has on the working of the press industry. Lastly, the Moroccan trans-
formations in social space enable us to articulate why the Moroccan press is
facing difficulties when trying to expand its audience.

Genesis of a non-partisan press: introducing “critical’ news

In Morocco, the subservience of the journalistic sphere to the power of the
centre remains very strong but has changed considerably since the 1990s,
that is, since the end of the Cold War and the end of the reign of HassanIl.

After Independence in 1956, the press structure was moulded by being
attached in the main to authorised political parties, and, until 1971, by the
French group Mas, publisher of Le Petit Marocain and La Vigie Marocaine,
with direct authority of the monarchy (Tiers and Ruf (1975; El Ayadi 2006).
The Maroc Soir Group continued with this ‘official’ press system thereafter,
publishing the daily Le Matin. The national press agency, Maghreb Arabe
Presse (MAP), was established in 1959 (Mouhtadi 2008, 76sq), as well as the
state-controlled radio stations and television“channels. Furthermore, up to
the 1990s, censorship was not only very direct but the information from gov-
ernment press outlets was considered, in\the main, very unreliable, closely
monitored and favouring comment over reportage, in the tradition of a lit-
erary and opinion press (Hidass-2016).

However, this subservience of the news world to the political and state auth-
orities in Morocco has-varied widely, depending both on the period and on the
media type (Ksikes'2014). After Independence, dissent was available in cultural
and intellectual Arabic”and French-language publications and magazines
played a significant role in public debates up to the early 1970s (as mentioned
by Daoud 2007; Sefrioui 2012; Fernandez Parrilla 2014): Lamalif (1966-1988),
Souffles (1966-=1971), Al Asas (1977-1995) and Kalima (1986-1989). Yet, other
non-partisan publications (very few in number) experienced censorship by
the authorities, such as the daily Maroc Informations (1960-1966) which
focused mostly on economics; the left-leaning weekly Al Balagh Al Maghribi
(1981-1984); and, perhaps not surprisingly, several satirical publications
(Akhbar Souk, 1975-1981 and Al Houdhoud, 1981-1982). Mustafa Alaoui, a jour-
nalist and founder of Al Ousboue (1965), is the exception that perhaps proves
the rule, as he managed to last by changing, after each ban or censorship,
the title of the publication registered under his name (Alaoui 2012).

Beginning in the late 1980s, the convergence of two processes, first,
increased international requirements linked, among other aspects, to
human rights and, second, a more liberal economy in Morocco, led Moroccan

AQ2 political leaders to gradually realise (Bennani-Chraibi 1997) that they needed


Author Query
Deleted Text
The spelling of “Bennani-Chrabi 1997” has been changed to “Bennani-Chraïbi 1997” to match the entry in the references list. Please provide revisions if this is incorrect.


125

130

135

140

145

150

155

160

4 A.BENCHENNA ET AL.

to develop an image of a country progressing towards ‘liberal modernity’.
Other developments contributed to this trend: the fall of the Soviet bloc;
the Franco-African summit in La Baule which brought to an end the
support previously offered by French diplomacy to dictatorships, and required
Morocco to improve its ‘democratic shop window’; the first Gulf War marked,
in Morocco, by King Hassan Il giving support to a foreign intervention (and
perceived in Morocco as a ‘sign of weakness’); the general strike of December
1990 organised by the unions CDT (La Confédération Démocratique du
Travail) and UGTM (Union Générale des Travailleurs du Maroc) and the
release, in 1990, of Gilles Perrault’'s Notre Ami le Roi (Our friend the King),
the first book to criticise the monarchy, which had a tremendous_ impact.
The debate that ensued included discussion of a ‘Democratic” transition’,
intended to attract foreign investments and tourists (Hibou and Tozy 2002),
and ‘Freedom of the press’.

At the beginning of the 1990s, a new generation of non-partisan press
titles, notably focusing on public affairs, emerged; two new weeklies L’Econo-
miste and Maroc Hebdo International (1991) were launched, while the existing
La Vie Eco was acquired by a French press baron, Jean-Louis-Servan-Schreiber,
the head of the L'Expansion Group. La Vie Eco’, which would be sold again in
1997, employed several figures that would go.on to become the celebrity
editor/writers of the so-called ‘independents’ (in contrast to the existing
phalanx of ‘partisan press’): among them Ali Amar, Ahmed Benchemsi, Abou-
bakr Jamai and Ali Lmrabet. This experience was not only one of the first
testing beds for political and-economic-reporting in Morocco but signalled
the first signs of a press that could be designed and run on entrepreneurial
principles. Undoubtedly, the focus of opportunity was on economic reporting.
‘The good news came in the form of economic information, which was why
everyone turned to.the-‘economy, because politically you could not say any-
thing, it was not possible’, explains a former journalist of La Nouvelle
Tribune (personal communication).

But it was in.the creation of political weeklies, Le Journal and Assahifa (Ben-
slimane 2015), launched respectively in 1997 and 2000, and then TelQuel in
2001, that a press challenging the institutional and political context and the
monarchy resurfaced. In some ways, it seemed as if political liberation fol-
lowed economic liberation. According to several interviews with former man-
agers of Journal and TelQuel (October 2015; April 2016), this momentum had
in fact been encouraged by several counsellors and/or advisers at the Royal
Palace, which led some newspaper editors to allow themselves more
freedom, notably to transform the ‘reputation of Morocco abroad’ after the
‘Years of Lead’ (a label for the repressive years under Hassan Il) and to
prepare the King's succession. This phase was an opportunity for a new gen-
eration of journalists who gained freedom from the tutelage of partisan news-
papers. They were actively involved in both iconic enterprises as well as in the



165

170

175

180

185

190

195

200

THE JOURNAL OF NORTH AFRICAN STUDIES . 5

daily Al Ahdath Al Maghribia (established 1998), the weekly Al Ayam (estab-
lished 2001) both of which continue to publish, and, in Al Jarida Al Oukhra
(2004-2006). However, the aspiration to change the profession’s practices
had no legal status, as shown by an upsurge in the number of trials and
the increase in economic pressure on their companies from 2003 on. The
new Arab language dailies famous for being ‘professional’ and politically
‘liberal’ (Al Massae launched in 2007, Akhbar Al Yaoum in 2009) have also
been subjected to repression by the authorities, apparently worried by their
growing readership and, hence, influence (Cohen 2011, 261).

The result has been that alternative political voices have moved gradually
towards web news sites. In fact, the Arab uprisings in several countries with a
majority of Arabic-speaking people, including Morocco, where a-hew consti-
tution was promulgated in 2011, accelerated the explosion in_the supply- of
digital news: ‘Here in Morocco, the reader of information on-the internet
was not a newspaper reader, because we had at most 300,000 readers a
day, for all titles, while now we have almost 9 million online readers’, observed
the director of a weekly magazine (personal communication with authors).
Many digital sites have been created by former journalists of the written
press, during or in the months preceding the appearance of ‘the February
20th Movement'. This was the case, for instance, of several Arabic online plat-
forms such as Lakome (Aboubakr Jamai, co-founder of Le Journal and Ali
Anouzla previously of Al Jarida Al Oukhra, Al Jarida Al Aoula and al Massae),
Goud (Ahmed Najim of Nichane) and-Febrayer (Maria Moukrim of Al Ayam).
This growth in the publications. of alternative views took different shapes
and led very quickly to the erection of numerous firewalls: the launching of
web platforms by factions linked to the authorities who realised what was
really at stake inside and-outside the country; legal proceedings against
several webmasters, a political and legal reshuffle of the nature of news cover-
age via a complete overhaul of the ‘Press Code’ in 2016 and a strengthening of
monitoring-measures. In 2013, Ali Anouzla, editor of the Arabic edition of the
news site Lakome was jailed by the Royal Prosecutor for ‘material support’,
‘advocating’ and “inciting others to carry out terrorist acts’, after publishing
a link to a propaganda video from Al Qaeda in the Islamic Maghreb. This
site (French and Arabic versions) was then closed before reappearing in
2014 under a new name, Lakome 2, with very limited resources.?

Structuring of the Moroccan news media: a huge increase in
supply? or a ‘trompe I'ceil’?

Struggling publications and a limited news world

One only has to look at what the newsstands offer in Morocco’s major cities, or
to visit Moroccan-generated news websites to realise that there are many



205

210

215

220

225

230

235

240

6 A.BENCHENNA ET AL.

publications on offer and that there is some apparent political pluralism, not-
withstanding the unbreachable ‘red lines'. In fact, in 2014, the Minister for
Communication identified 488 newspapers (including 15 partisan publi-
cations, and 171 ‘independent’ regional newspapers) and 500 national,
regional and local news websites. However, these raw data tend first to
hide the considerable financial difficulties the Moroccan press is facing as
shown by the publications’ high ‘mortality rate’, and second, a drastic
decline in the paper press distribution numbers, which were already very
weak in a struggling advertising market (Naji 2011). On the other hand,-in
certain cases, the number of paid readership rose.

The period of focus here from 2004 to 2012, for which a degree of variabil-
ity exists in the data. The time spent (for all printed media: books, newspapers,
etc.), in 2011/2012, did not exceed 2 minutes per day for the population aged
15 and over.” The audit company KPMG (2011) added that;.in-2008, distri-
bution accounted for only 10 copies per 1000 inhabitants. Morocco is often
depicted as one of the mainly Arab-speaking countries with the smallest
press readerships (Zaid and Ibahrine 2011, 29). The total paying readership
for the 36 newspapers in Morocco,® as recorded by the OJD-(I'Office de Justi-
fication de la Diffusion), an organisation auditing distribution, declined, in con-
stant terms’ from 87.4 million copies to 61.9 million copies between 2009 and
2014. Yet, the 2004-2008 period specifically was. fruitful, in that it showed a
strong increase in the number of news weeklies (from 5 to 18), news maga-
zines (6 to 19) and paying readership (+160.13% for the weeklies and
+72.5% for the magazines). There are-similar complex trends in the daily
newspaper sector, whereas the number of paid subscriptions nearly tripled
after the early 2000s, rising from-116,358 copies in 2004 to 300,871 in 2008.
Moreover, during the same period, which witnessed higher indulgence of
critical voices and-an_opening of the market to private enterprise, the
number of publications increased five-fold. This period is remembered for
its large readership of the Arabic dailies, when Al Massae and Akhbar El
Yaoum, were first published, years in which there was still no challenge
from the electronic data sites. This changed in 2009, when overall daily
total readership dropped from 250,296 copies in 2009 to 175,760 in 2014.

The data on Moroccan news websites demonstrate, on the one hand, that
these new ‘pure’ platforms are indisputably much more successful (by number
of visits) than the platforms associated with paper news, which, in a country
where the percentage of Internet users was only slight above half, 56.8%, in
2014, becomes even more astonishing.® A survey carried out in 2015° on a
specific sample of the national literate population aged 15 and older con-
firmed that 67% of respondents state that they read the digital press,
versus only 17% for the paper press and 26% reading both types of platforms.
Furthermore, the prevalent profile of web press readers in Morocco seems to
differ widely from that of the paper press: more female oriented (73% of



245

250

255

260

265

270

275

280

THE JOURNAL OF NORTH AFRICAN STUDIES . 7

women state that they read the electronic news press, versus only 8% for
paper-based news) and younger (79% of 15-24-year-old read the electronic
news press, versus 8% for the paper press). As of 30 August 2016, Alexa
states that the most widely visited platforms were Moroccan Arabic news
websites. Most popular was Hespress, with 2.5 million visitors per day,
ranking fourth, after Google, Facebook and Youtube. Next was Chouftv (5th),
followed by two football websites (elbotola.com andkhooora.com [9th and
11th, respectively]). Other general websites have become popular as well,
such as, for instance, the bilingual site /e 360 (13th) and several Arabic activist
sites Goud (14th), Alyaoum24 (19th), Febrayer (31st) and Hibapress (34th).

Notwithstanding this exponential increase in paper and digital platforms, it
is important to note that journlaists in Morocco remain a poorly-trained and
part of a very limited microcosm (with 2130 journalists accredited by the Min-
istere de la Communication in 2012) closely structured around the-most offi-
cial national media. Indeed, nearly half (46.9%) of the accredited professionals
work for state audio-visual media companies - either in public television or
radio, or at MAP (10.28%)."° In sum, although the plethora of new publications
that appeared under the aegis of liberalisation'suggested-a-freer media land-
scape, it acted as a trompe ['oeil for a market-that instead was characterised
by fragmentation; meanwhile, the government-monopoly of the big news-
producing entities remained intact, as did-its role as the largest employer in
the sector.

Domination of the Arabic language and the general national daily
press

But it is the structure of the-Moroccan news sector, which is closely related to
the unique characteristics of the social national landscape, that enables us to
move away from this trompe ['ceil. Yet, it too reveals, initially, a paradox related
to Morocco’s national political history: Arabic, although it is the most read,
remains the least commercially profitable; conversely, the press written in
French attracts the major share of commercial investment. Arabic took a
long time before emerging because it was very severely sanctioned first by
the French protectorate (just 5% of newspapers were in Arabic in 1951; as
stated by Baida 1996, 18) and then by the authorities for several decades
after Independence. The opposition between these two languages is mostly
due to the structure of the public sphere. The paper publications were
designed for a very limited fraction of the social space, namely the rich, in
terms of cultural capital and economic resources, that is, for a very long
time, that section of the population that was French-speaking. The Moroccan
peculiarity is that neither standard Arabic nor French, the two main languages
taught at school and used in both the paper-based and electronic press, is the
mother tongue of most Moroccan students, but instead Darija or in some



285

290

295

300

305

310

315

320

8 A.BENCHENNA ET AL.

districts, Amazigh. The eventual domination of standard Arabic as a spoken
and written language was very gradual: the percentage of publications in
Arabic (57.4%) versus French (42.6%), was almost equal in 1985."" Figures
for 2014 show that the relationship had changed considerably, Arabic publi-
cations having risen to 70.9% compared to just 19% in French; 6.6% in both
Arabic and French, 2.5% in another language (English, Spanish) and only
1% in Amazigh. The domination of Arabic is obvious on electronic platforms.

The printed and electronic press in Arabic experienced an unprecedented
expansion in the years between the late 1990s and early 2000s. If we consider
the dailies, two of them are the embodiment of popular press development
(both in the meaning of liked by many, and as representing a common
taste), even if their readership, according to an interview with-a former
senior executive of Al Massae, who now works at Al Akhbar (personal com-
munication October 2015), is found in higher social classes. The daily Al
Massae was founded by two widely read Arabic-speaking journalists
(Taoufik Bouachrine and Rachid Niny) and a former banker with a new
career in journalism (Samir Chaouki) and mostly financed by the cinema direc-
tor-producer Mohamed Asli. The daily Al Akhbar was created by Rachid Niny
after leaving Al Massae. Both managed within two years to build a consider-
able readership (114,458 paid copies in 2008 for Al Massae and 60,000 as
measured in 2014 for Al Akhbar). This success is in part due to the many
readers of the daily column ‘Chouft'chouf. (‘Who knows’) written by Rachid
Niny in a mix of standard and Moroccan Arabic which increased sales at the
first daily he contributed to, Assabah,-and then continued in other publi-
cations whose development he was involved in, Al Massae and Al Akhbar."?
Using his column to-denouncecorruption, and social injustice, including
within government circles,~and to publish several ‘scoops’, he acquired a
high profile. Though "a“true”phenomenon, Niny fits a tradition of highly
popular opinion: writers in the Arabic press, who at any given time have
brought thousands of readers to their pages. This is less the case for the
French-language press; the biggest, the ‘official’ general daily Le Matin and
the specialised L’Economiste have been relatively stable since the early
2000s with about 20,000 copies for the former, and 16,000-18,000 for the
latter.

Another structural principle of the Moroccan newspaper world is related to
the dominance of the national press. Though there are regional publications
(23.7% of the papers published in 2005), they are characterised by proble-
matic durability and the sector remains highly concentrated in the economic
capital of Casablanca, and, to a lesser degree, the political capital of Rabat.
Only 5.4% of the journalists holding a current professional press card in
2005 were working for the regional press (Annual report on the written
press and the public audio-visual media, Ministere de la Communication,

AQ3 2005). Similarly, the Moroccan press sector is largely based on dailies, and


Author Query
Deleted Text
The reference “Minister of Communication, 2005” is cited in the text but is not listed in the references list. Please either delete the in-text citation or provide full reference details following journal style.


325

330

335

340

345

350

355

360

THE JOURNAL OF NORTH AFRICAN STUDIES . 9

the distribution of magazines is relatively limited.'* Two publications are icons
of the ‘independent press’ in French but never had a significant readership: Le
Journal only twice in its history sold over 20,000 copies a week, in 1999 and
2000, whereas TelQuel, though used to sell a weekly average of 20,435
copies in 2005, has been in gradual decline since 2009, selling only 10,376
copies per week in 2014.

From the ‘grocery store’ to the press conglomerate

For the researcher, one of the challenges in fully understanding the press
sector in Morocco is linked to shareholder analysis, the identification of the
shareholders of a given publication being the first obstacle: either because
the publishing company has no legal entity (as is the case of several news
websites), or because it may have been created by the ‘authorities’ or of
being discreetly supported by a politician, a senior official or-a businessman.
The statistics published by the Minister for Communication aim to emphasise
‘pluralism’ and to reviewing the ‘current state of the efforts to promote the
freedom of the press in Morocco’, but they do not give any information on
the editorial lines followed or on a range of features required to fully under-
stand the press sector in Morocco, such as the economic structure of the
sector, or the nature of the various- editorial structures for all publications,
and certainly not the profile of the owners or the relationship between the
owners and the political and economic authorities. Therefore, the second
obstacle that arises is to identify the professional career of investors. While
not pretending to be exhaustive, the field investigations in progress were
able to identify several main profiles of press investors.

Portraits of media investors

Media investors'and owners arrive at the position of publishing magnate from
a variety of paths. The main categories include journalists, academics, corpor-
ate owners or heirs, members of the artistic and advertising communities,
party leaders and members of the Makhzen (the Court).

Many owners or original investors are journalists and media professionals.
Their role is rarely limited to the financial investment aspect, as they often
hold the title of Publishing Director and/or Editorial Director. As a result of pro-
fessional setbacks, that might include economic problems encountered by
their backers, criminal convictions for publishing material against the sensibil-
ities of the authorities, or disagreements with associates, some have started
several publications in succession. Such has been the case of Ali Anouzla,
Taoufig Bouachrine or Rachid Niny.

Academics constitute a second category of lead investor/owners, especially
in the economic press. For instance, Abdelmounaim Dilami has been a



365

370

375

380

385

390

395

400

10 A. BENCHENNA ET AL.

professor of law at the University of Rabat and president and chief executive
officer since 1991 of the Eco-Médias Group, a conglomerate which consists of
the biggest French daily (L’Economiste), the third largest Arabic daily based on
copies published (Assabah), Radio Atlantica, a graduate school of journalism
and communication, as well as the printing company Eco-print. Fahd Yata,
founder of the business weekly La Nouvelle Tribune in 1995, was professor
at the School of Law and Political Science of the Mohammed V University,
Rabat, and still lectures at the Centre d'études stratégiques (Centre for stra-
tegic studies). Yata has a doctorate in international relations from the Paris
1 University and has been lecturing at the Hassan Il University since 1979.
Both started investing in the business press during a period of unprecedented
economic liberalisation.

Fahd Yata illustrates the third type of media mogul as well,.the heir, as do
Aboubakr Jamai and Abdelmalek Alaoui. Fahd Yata’'s father, Ali-Yata, was
director of Al Bayane (the mouthpiece for the Progrés et Socialisme party).
Aboubakr Jamai is the son of Khalid Jamai, journalist'and former member
of the Istiglal party political bureau. Graduate of'a Moroccan business
school (ISCAE), he also holds an MBA from the Oxford University as well as
a Master's degree in Public Administration” from the Harvard Kennedy
School and, in 1997, became one of the founders of the weekly Le Journal.
Abdelmalek Alaoui is the son of Ahmed Alaoui, former minister and Grand-
Vizir of Hassan Il, and president of ‘the Maroc Soir group.

The third category of media magnate is/the company director and/or a
businessman/minister. This/is-the case-of Moulay Hafid EI Alamy, founder of
the Saham Assurance group and Minister for Industry, Commerce, Investment
and Digital Economy since 2013: Titled (as indicated by the honorific ‘Moulay’),
he is one of the richest men-in Africa and the main shareholder of the business
daily Les Inspirations Eco (founded in 2009) and of the monthly specialising in
contemporary history, Zamane.'* He is also a shareholder of the Eco Médias
group. The latter'manages the Caractéres group, producing, among other
publications, the weekly La Vie Eco and the monthly Femmes du Maroc.
Another case is Aziz Akhannouch, president of the Akwa group, which special-
ises in energy and real estate, and Minister for Fisheries and Agriculture since
2007. Both these cases illustrate the ‘economisation of politics’, to quote
Catusse (2008, 37). In reality, for these businessmen, owning media has less
to do with a love of publishing, and much more to do with three key political
drivers: investing in the press sector is intended to protect their own commer-
cial interests, to support a stable political world by using their many titles in
support of political communication, and to add business competence as
one of the qualities required to become an established politician.

Two other important business figures must be added to this list of media
magnates: Khalid El Hariry, former MP for the USPF (Union Socialiste des
Forces Populaires) party and a company manager; and Karim Tazi, manager



405

410

415

420

425

430

435

440

THE JOURNAL OF NORTH AFRICAN STUDIES ’ 1

of the Richbond group (furniture, chemical industry, real estate, etc.). They
became joint shareholders, in 2013, of TelQuel Media, the new trade name
of the company publishing TelQuel, the first magazine in French originally
launched in 2001 by Ahmed Réda Benchemsi a shareholder of Presse
directe. Since the end of 2013, Khalid El Hariry became the sole shareholder
of TelQuel Media, after Tazi withdrew. The case of Khalid El Hariry is represen-
tative of a new trend. Since the late 2000s, investors such as El Hariry have
entered the electronic press sector, using their own technical know-how
while surrounding themselves with editorially competent partners ableto
manage publication content. Mhamed Lakbir (of Hibapress), the brothers
Hassan and Amine Guennouni (of Hespress) and Mohamed Ezzouak<(of Yabi-
ladi) (Benchenna 2014), all initially designed their sites as content.aggregators
but are in fact managing today three of the most visited and popular Moroc-
can news platforms.

A fourth category of media manager derives from the artistic world. Aziz
Daki, joint shareholder of the Edit Holding group, manages the French and
Arabic information portal, 360, the richest in human and material resources,
while being a joint founder of the L'atelier 21 art gallery-and artistic director
of the international festival Mawazine (started-in 2001 by Mounir Majidi,
private secretary to Mohamed VI and senior executive of First Contact Com-
munication, a company specialising in “advertising billboards across
Morocco). This casts serious doubt, particularly in this profession, as to the
real identity of the other shareholder of the Edit Holding group.

Advertisers and communication-professionals constitute a fifth category.
Unlike journalists, they successfully, build media groups consisting of newspa-
pers, magazines, ‘pure players’,'> and now, even private radios. The most
salient examples include Kamal Lahlou, founder of the New Publicity group,
which is organised around three poles: press (VH Magazine, Challenge and
Lalla Fatéma), radio (MFM Radio and the regional network MFM) and urban
billboards. His-two sons are positioning themselves, through education and
in-house experience, to eventually take over the company. Ahmed Charay,
another in this category, owns the Global Media Holding group, which consists
of the weekly L'Observateur du Maroc et d’Afrique, the daily Al Ahdath Al Magh-
ribia (bought from former stakeholders), the quarterly Pouvoirs d’Afrique, Med
Radio and the information website Kifache.com.'® Others include Mohamed
Laraki, who manages the Geomédia group;17 and importantly, the advertiser
Karim Bennani,'® and his politician-businessman partner, llyas EI Omari,
General Secretary of the Makhzen-supported PAM (the Party of Authenticity
and Modernity). Bennani manages the digital communication agency Marsh-
mallow Digital, but critically, is the majority shareholder of the press group
Akhir Sad, which was launched by El Omari, with a capital of 40 million
dirhams (ca. $4 million) in late 2015. Akhir Sad has six Arabic, French and
Amazigh publications: an Arabic daily (Akhir Sad), a French weekly



445

450

455

460

465

470

475

480

12 (& A BENCHENNAETAL.

(La Dépéche), a website (qoushk.ma), three monthlies (Likouli Nissae, Afkar and
Tafoukt) and a printing company, Prestigia Print. According to le Desk.ma (18
October 2016), Bennani, intends to restructure the group by separating the
editorial activities from manufacturing operations. For his part, llyas El
Omari represents the return of a more traditional image, in the press, of a poli-
tician-businessman and head of a political party (and close to the throne).
Apart from the majority of very partisan publications managed by party
leaders, his case is probably the more iconic.

Requirements for durability: respect of ‘red lines’ and managerial
competence

The press sector is very political in Morocco, as illustrated by the different edi-
torial lines adopted by the country’s many publications. The managerial com-
petency of any given publication’s leadership team is the determining factor
of its durability (as indeed it is in any economy, but particularly in Morocco
due to the nuance required in managing the constraints set by the Court
and the Monarch). This was the conclusion reached after-interviewing the
top management of a range of media companies. Since the early 2000s,
control is exerted less and less by direct censure and increasingly via econ-
omic suffocation of publications following an editorial line displeasing to
the political authorities. Advertisers/ (state and private companies close to
the authorities) are directed to boycott them and not to carry their publicity
campaigns. The leaderships of-three newspapers are convinced that their
publications ‘disappeared’ because of this type of economic control: the
Journal Hebdomadaire in January 2010, Al Jarida Al Oula in May 2010 and
Nichane in October 2010. Some newspapers are also targeted by shareholders
close to the authorities, who will exert pressure on the editorial line. This is
illustrated by the takeover of the Caractéres group, in 1997, by the business-
man Abdelaziz Akhannouch.

Accusations.of mismanagement and tax evasion are other tools often used
to stifle a publication. In one particular case, Média Trust and the Trimédia
group, which respectively published Le Journal and Journal Hebdomadaire,
were officially found guilty in 2010, of non-payment of debts owed to the
Caisse Nationale de Sécurité Sociale (CNSS), the tax administration services
and several banks. ‘Poor management’ of these publishing entities was the
excuse used to legally terminate this famous weekly, which, according to
their founders: ‘was giving nightmares, on a weekly basis, to the Alaouite'®
regime’ (Amar 2009, 15). Le Journal was seized in April 2000 after publishing
an interview of the leader of the Front Polisario, a blatant transgression of
one of the three ‘red lines’, in this case relating to the Western Sahara.
Several months later, it was banned by a decree issued by the socialist
Prime Minister Abderrahman Youssoufi.



485

490

495

500

505

510

515

520

THE JOURNAL OF NORTH AFRICAN STUDIES ’ 13

This explains why the practical evolution in the press sector has been
marked, in the last 10 years, by an entrenchment, but likewise a growing
sophistication, in the practice of self-censorship. Endeavouring to develop
their companies in a shrinking environment, the senior press executives
manage their relationship with the current authorities through various
methods: the first consists of searching for, in a quasi-systematic way, ‘spon-
sors’, ‘guarantors’ and other allies in order to obtain easier access to the
markets and protect themselves from unexpected or miscalculated political
blows; the second is linked to international alliances; the third to identifying
and appealing to a large audience to counter political power and provide
economic guarantees.

A poorly structured sector dominated by small entities

The use of and dependency on economic and political constraints by the
authorities to rein in the sector partly explains the domination, of the sector
by small enterprises (small number of employees and low assets). In 2008, a
survey of 42 companies revealed that the assets of 23 of them is less than
10 million dirhams (ca. $1 million) and only 4 companies had assets exceeding
50 million dirhams, equivalent of about $5 million - a situation that has
changed slightly since then with El.Omari successfully and quickly creating
a press group at the end of 2015 (KPMG 201 1). The university professor Abdel-
mounaim Dilami developed the Eco Médias Group, and the media professional
Ahmed Charai launched the Global Media Holding Group, formerly called Med
Editions. The success of all three is due not in little part to the fact that they are
close to various entities in power, and that the editorial line of their publi-
cations centres on economic topics, and are designed to promote, rather
than jeopardise the economic, political and social order. The few others in
this rarefied territory today would likely include the Lahlou Media Group in
Casablanca; Aziz Akhanoush and Moulay Hafid's media holdings, although
financial data are not available on these companies, and financial reporting
remains a contested area in a country in which the shadowy business dealings
of the Makhzen conspire to elude economic transparency. Other attempts to
create press groups failed because their approach to the market was more cir-
cumspect. Ahmed Réda Benchemsi, who started Presse Directe (parent of
TelQuel and Nichane), and Aboubakr Jamai, director of Media Trust (Le
Journal and Assahifa), having attempted to publish in various different
ways, but at last decided it was fruitless and chose instead to become exiles.

The political will to structure this sector?

In addition to being highly fragmented, the press sector is also poorly struc-
tured. Some companies have legally existed for over 10 years. Yet, a



525

530

535

540

545

550

555

560

14 A. BENCHENNA ET AL.

substantial number of companies, mostly pure players, currently are in limbo,
having been waiting for some time for official recognition by the relevant min-
ister and joint committee. Moreover, of the 488 newspapers listed by the Min-
ister for Communication, in 2014, only 10 non-partisan national dailies (7 in
Arabic and 3 in French), 22 weeklies (10 in Arabic and 12 in French) and 25
monthlies (12 in French and 13 in Arabic) actually employ journalists.® A
similar situation pertains in the news websites: only 23 of the 5000 listed
employ journalists. Up to the mid-2000s, some newspaper owners thought
about this sector organisation in terms of publication and very rarely-as
businesses, although this notion duly appears in the 1958 Press Code, (articles
5, 13 and 15) (see note 20). Today, that has changed.

In 2004, the King invited the government to work on ‘promoting the emer-
gence of professional media companies’.?’ This decision resulted, for the
written press, in the creation of the joint committee and two quadrennial con-
tract programmes (in 2005, with an amendment in 2009 and in 2013). Co-
signed by the FMEJ (Fédération Marocaine des Editeurs de Journaux) and
the Communications Minister, the stated objective was ‘the promotion and
modernisation of the written press’ and ‘helping it to upgrade’.

These two texts resulted in grants given-to-a raft of newspaper publishing
companies: 46.4 million dirhams shared between40 titles as opposed to 54 in
2011 and 71 in 2012, with grants totalling 56 million dirhams (Ministére de la

AQ4 Communication, 2012). However, the beneficiaries of this help had to meet
4 very specific requirements, which drastically reduced the number of appli-

cants: to obtain a registration-number-from the joint committee; to satisfy
the requirements of the tax authorities; to regularise the situation vis-a-vis
the CNSS; to pay at least the minimum wages required; to be transparent
as regards the number of printed copies distributed to publish the annual
balance sheet; to supply evidence for expenses and to make sure that the
company employs at least the minimum number of salaried journalists. This
contract programme states that the ‘publication or the written press
company must.employ, as a minimum, one Editor in Chief, seven professional
journalists and seven employees for the dailies; one Editor in Chief, four pro-
fessional journalists and five employees for the weeklies’. These requirements
are subject to discussions, at regular intervals.

An article published by the Goud?? site indicated that a number of publi-
cations had benefited from this help without having to ask for it. Another
article, published in Hespress®® (http://www.hespress.com/medias/50941.
html), questioned the eligibility of the beneficiaries to access this help, as
well as the amounts thus granted. It describes, among others, the weekly pub-
lished by Mustapha Alaoui, manager of Al Ousboue Assahafi, who received 1
million dirhams, although he had no publishing company and no stable edi-
torial team, until a few years after the arrival of Mustapha El Khalfi at the Min-
istry of Communications (2012) (interview with the authors, October 2015).


Author Query
Deleted Text
The reference “Minister for Communication, 2012” is cited in the text but is not listed in the references list. Please either delete the in-text citation or provide full reference details following journal style.

http://www.hespress.com/medias/50941.html
http://www.hespress.com/medias/50941.html

565

570

575

580

585

590

595

600

THE JOURNAL OF NORTH AFRICAN STUDIES ’ 15

These statements question the leeway the Minister has to structure this sector,
improve the professionalisation of this field and ensure that the press is ‘inde-
pendent’ of the political authority.

In 2016, a grant of 12 million dirhams over two years was paid directly to card-
carrying journalists; this started a debate within the profession. Although the
Minister stated that it was intended to ‘improve the social status of print journal-
ists’, a number of professionals in the field have expressed concern at being paid
directly through the Ministry of Communications; in February 2016, they asked
for the publication of a new collective agreement as soon as possible.**

The financial help given by the State to the non-partisan paper and web
press since 2015 has become an issue for publishing companies that face
financial difficulties and ever-diminishing sales figures. This is-even-more
serious for Arabic publications, as their advertising income is less than that
of the French publications (Groupement des annongeurs du Maroc.2014).

Where does the money come from (the game of mutual accusations)?

The press sector is also very political, as shown by the permanent game of
mutual accusations. Professionals in this field, as well as politicians, ask frequent
questions about the true shareholders of some publications. They make some
accusations, most of them discreet, by stating that one publication or another is
in fact ‘acting’ on behalf of a political party or a politician, or even the secret
services. Some even deny that there is such a thing as an ‘independent
press’. For example, Rachid Niny-recently-accused businessman Karim Tazi of
being the main shareholder of a pure player, Alaoual.com, launched in
January 2016 by former journalists of the daily Al Massae, and including its pub-
lication director Soulaiman-Raissouni. The latter in turn accused Niny, while
serving his jail sentence.in 2011, of having negotiated his release by promising
to create Al Akhbar, with a brief dictated by the political authorities, and with
only one objective, to attack the ruling PJD, led by Abdel-llah Benkirane.®

Sometimes,. these accusations will question the legality of the money
invested in the press. The Benkirane, the Prime Minister has asked the sec-
retary general of the PAM (Parti Authenticité et Modernité), EIl Omari, to
reveal the origin of the 60 million dirhams invested in the media group
Akhir Saa, created at the end of 2015. The intertwining relationships
between politicians and businessmen are now so strong that the frontier
up to now clearly set between party newspapers and newspapers ‘indepen-
dent from political parties’ is becoming blurred.

The different financing modes

Two main economic models can be identified as most commonly used to
launch and sustain both printed and online press entities. The first is financing



605

610

615

620

625

630

635

640

16 A. BENCHENNA ET AL.

through discreet and unverifiable funding sources (interviewees mentioned
the intelligence services, individuals who choose to remain anonymous,
etc.) and is usually for tabloids, newspapers and pure players that tend to
follow a non-partisan though biased line. These press entities often will
specialise in smear campaigns, and yet are rarely, if ever, subject to any judicial
or political pressure.

The second significant model is occupied by very few press companies that
have published, from the outset, the names of their shareholders, of which
there are often very many. This was the case when Presse Directe was
launched in 2001 (publishers of Al Ahdath Al Maghribia and TelQuel, and
when the new company TelQuel Media was taken over and launched in
2013. The same participatory model was adopted when Al Jarida Al Oula
started in 2008. This model, however, relies on the personality.-of a dedicated
journalist-businessman able to rally around himself the support required to
ensure ‘independence’ and the public listing of influential shareholders with
a reputation for being ‘'non-manipulable’ as a guarantee of respectability. It
is not very common.

Between these two poles, there is a continuum of possible positions. One is
by the careful entrepreneur with limited resources but still, able to draw on
self-financing and, if required, more informal financing solutions. The
choices are precarious, but often combine several of the following: extended
payment deadlines; term loans from distributors, such as Sapress, (Société
Arabo-Africaine de Distribution, 'd’Edition’ et de Presse) which is the
largest,?® and long-term exclusive. advertising contracts. Examples in the
market include Maroc Hebdo (which enjoyed, for a long time, the support of
the Office National des Aéroports) and Goud (based on number of clicks
and partial contracts), as well as Al Ousboue, Al Ayam, Febrayer and Quid.
Media ownership ‘everywhere has a certain allure, and no less so in
Morocco, where there are always journalists or businessmen eager to try
their handat setting up an inexpensive production system and thereby
become self-reliant.

Equally common is the professional investor able to self-finance and
involve, from the outset, allies closely connected to dominant factions in
the political or economic arena. La Vie Eco (Caractéres group), L’Economiste
(Eco-Médias), the monthly Din Wa Dunia or the Médias 24 website have
been funded by well-connected and skilled professional journalists with
strong support from highly qualified managers, looking to protect and
improve their reputation and influence, at various levels. They, and others,
have one thing in common: they are supported by professionals who have
developed a wide relational and commercial network and are backed by flour-
ishing economic ventures in parallel to their media activity. Bigger stake-
holders include Kamal Lahlou, whose press group was initially based
around La Gazette du Sport (now La Gazette du Maroc), and an urban billboard



645

650

655

660

665

670

675

680

THE JOURNAL OF NORTH AFRICAN STUDIES ’ 17

company, New Publicity; Ahmed Charai who, before building a multifaceted
press group, first launched Observateur.ma, had a long career as sale agent
for newspapers, and ran his own company dealing with public relations
events and finally, Aziz Daki, a former journalist who, before launching the
highly successful 360.ma website, was a businessman in the visual arts
sector, via Galerie 21, one of the most popular venues of its time.

The publicity oligopoly

Advertisement constitutes another key area in the economic and political
balance exerted by the press companies. Before the early 2000s, theadvertis-
ing content of newspapers was still very limited, given the small humber of
commercial platforms. Moreover, the distribution sector was ‘shared
between the dominant French-speaking part of the sector, primarily via
Sochepress,?” and senior leaders of opposition parties, who _owned shares
in Sapress. As the advertising market started growing and the newspapers
reached the critical mass required to take advantage of this growth, Jean-
Louis Servan-Schreiber, the discreet but influential shareholder of Presse
Directe, which, at the time, owned the weekly TelQuel, encouraged the publi-
cation of sales figures as a protest against the cronyism regulating the
relationship between advertisers and newspapers, and the unfair granting
of adverts (interview, December 2015). In the early 2000s, the Fédération Mar-
ocaine des Editeurs de Journaux and of the I'Office de Justification de la Diffu-
sion were created, both based on the French model, and indeed, the
publication of some sales figures ensued, giving a number of press directors
reason to hope that the selection-of advertisers and companies receiving State
beneficence would be more ‘transparent’ and ‘fair'. However, several sub-
sequent investigations‘have pointed to the gap between the hopes of
these aspiring-institutions, the will expressed by the establishment stake-
holders to protect their market share whatever their actual sales figures,
and actual economic practices.

The advertising market

The press share in advertisement revenues is not only very small in Morocco
but has declined (19.5% end of May 2014 against 22.6% in 2012), facing stiff
competition from television (which commanded 27.8% in May 2014) and bill-
boards (27.7%). It is still greater than radio but perhaps not for long as unlike
the press, radio is progressing rapidly (currently press stands at 23.6% against
16.5% for radio) (Imperium 2014). The market is totally controlled by an oligo-
poly. Five big advertising companies share most of the publicity campaigns
paid for by large public and private companies and foundations. They are:
(1) Shems, founded in 1972 and led by the businessman Noureddine



18 A. BENCHENNA ET AL.

Ayouch; (2) Klem, created in 1976, becoming Klem Euro RSCG in the late 1980s
and is owned equally by its founder, Kadiri Abdelhamid, who used to work for
the Havas group, and the French group Euro RSCG; (3) Saga Communication,
founded in 1993 by Chakir Fassi Fihri, former Director of Banque Marocaine du

685 AQ5 Commerce Extérieur; (4) DDB Zone Bleue,m created in 1995 and is a subsidiary

690

695

700

705

710

715

720

4 of the biggest advertising group in the world, Publicis-Omnicom and (5)
Mozaik, started also in 1993, by Monique Elgrichi, former employee of the
Klem Euro RSCG agency.

Recently, according to several interviewees, the system of publicity
buying has undergone change. Advertisers are increasingly relying on the
services of consulting agencies, rather than those of purchasing<organis-
ations, to reduce brokerage costs. This trend is most apparent.in.the form
of digital practices and the web press. The most iconic of the digital com-
munication companies acting as advertising networks is Touch-Media, sub-
sidiary of FinanceCom, owned by the richest person.-in Morocco, Othman
Benjelloun, a banker and businessman, and President of BMCE Bank, for-
merly Banque Marocaine du Commerce Extérieur. Besides selling spaces
for advertisers and managing several portfolios, his company launched a
portal, NOA Médaillon Direct, grouping together the most visited infor-
mation or e-commerce sites. Faced with this kind of offensive by newco-
mers, established companies used to sharing all the publicity market
revenues between themselves, are trying to gain a foothold in the online
publicity market. Since 2014, they have been experimenting with dedicated
digital structures: Kenzmedia for Shems; Initiative Digital for Klem; Adweb for
Fccom and DDB digital for Zone Bleue.

Shake-up and emergence of new distribution players

The distribution market -has also undergone three major transformations
recently. First-has’been the change in ownership of two large distributors.
The most significant has been the acquisition by a subsidiary of Banque Popu-
laire of the distribution company Sapress, which was previously owned by the
leaders of left-wing parties. On the one hand, this is symptomatic of the
declining role of the parties in the press sector; on the other, it highlights
the growing power of the financial sector, which was strengthened in
2015.%® The Sapress capital is now held equally by three finance players:
two insurance contingency funds (CIMR and MAMDA) and the Banque Popu-
laire group. It also marks the end of an artisanal period during which the
Sapress founder and former director, Mohamed Berrada, was an informal reg-
ulator, for several newspapers which were newly launched or in trouble, as
well as a banker and supplier of cash. This period has now been replaced
by a more commercial and process-based system (interview with the
manager of a weekly, October 2015).


Author Query
Deleted Text
‘DDB Zone Bleue,m&rsquo; – Please check and confirm that this name has been correctly spelt out, to avoid spelling error.


725

730

735

740

745

750

755

760

THE JOURNAL OF NORTH AFRICAN STUDIES ’ 19

The second change, related to the first, is the creation of a new distribution
company in 2008, Al Wasit Press, by the Al Massae group, at a time when its
flagship newspaper reached record sales (114,458 copies), and when Sapress
saw its turnover halve (interview with a senior executive of Al Massae at the
time, October 2015).%° The impact of this strategic move became apparent
two years later as the publishing company achieved financial autonomy,
enabling it to position itself as a major media player.

The third transformation is the arrival of free publications onto the market.
Most notable is the case of Mohamed Laraki, who came to Morocco from
France with a management/logistics background, and started the Géocible
company, now one of the leaders in advertising distribution. Its products
reach 1.5 million letter boxes in Casablanca, Rabat, Tangiers and Marrakech
(interview with two of the authors, April 2016).

In the course of this shifting landscape, what has not changed:is the histori-
cal predominance of the French-speaking faction, thus-continuing the unba-
lanced distribution of advertising manna between the Arabic publications and
the French publications. In 2008, according to the Group.of Moroccan adver-

AQE6 tisers (in a survey mentioned by Naji, 2011, 265-266), the biggest advertising
4 revenues were recorded by French publications-such as L’Economiste (125.3

million dirhams, ca. $12.5 million), and Le Matin (88.6 million dirhams). Yet,
L’Economiste and Le Matin have small audiences (19,556 and 25,439 daily
copies, respectively); their Arabic equivalents, such as Al Massae, have by con-
trast, a turnover of 66 million dirhams, and print 114,784 copies per day;
Assabah generates 42.9 million-dirhams-a day and publishes 69,545 copies.
Yet, according to the same survey, 77% of advertising investments went to
the French press (KPMG 2011, 34).

Full reconstruction of audiences, with specific consumption
modes

To understand the political economy of the Moroccan press sector, it is worth
reviewing the characteristics of the national social sphere. Demographic indi-
cators might suggest an a priori existence of a large press audience. Growth
has been explosive — the Moroccan population has almost tripled in the
past 50 years (11.6 million inhabitants in 1960; 33.8 million in 2014) - as has
urbanisation (almost two-thirds of the population now lives in cities, having
been less than a third in 1960). Morocco is also a very young country
(28.8% of the population is under 15 years old). This social space still has
limited audiences, however. For several decades after Independence, the
national education policy was designed explicitly to reproduce the social con-
ditions enabling a very limited power circle, who were essentially French-
speaking to thrive, as an extension of colonisation. This is why, although it
has been steadily decreasing in the last few decades, the illiteracy rate


Author Query
Deleted Text
The reference “Naji, 2008” is cited in the text but is not listed in the references list. Please either delete the in-text citation or provide full reference details following journal style.


765

770

775

780

785

790

795

800

20 A. BENCHENNA ET AL.

remains very high: 32% in 2014, 43% in 2004, 55% in 1994, 65% in 1982 and
87% in 1960.3° In comparison, this rate was 18.8% in Tunisia in 2014 (23.3% in
2004°") and 15% in Algeria (Office National d’Alphabétisation et d’Enseigne-
ment pour Adultes).>? Some 45% of the Moroccan population aged 25 or
over has had little or no education.

This naturally has affected the size of the reading population, with consu-
mers of press restricted to a few narrow demographic groups: those with the
highest economic and cultural capital, and those living in towns. Several of the
interviewees stated that most readers of the Moroccan national press are
located in the Rabat-Salé-Kénitra region and in the Greater Grand Casa-
blanca-Settat area.

Another characteristic of the audience structure is linked to gender

AQ7 inequalities..33 For instance, the illiteracy rate for women (41.9%)"is almost
4 twice that of men (22.1%), although this gap is narrowing. Little data are avail-

able about women's visits to online information sites but indicators point to
the likelihood that women are starting to close the gap in that area as well.
The social and linguistic structure of Morocco reveals the increasing impor-
tance of Arabic as a publishing language, whereas French is becoming
increasingly ‘niche’, as often stated by advertisers. The latest census states
that 99.4% of literate people aged 10 and over can read and write in
Arabic, against 66% for French, and 18.3% for.English.

Audience reading habits are ‘another factor that affects the market
(Daghmi, Pulvar, and Toumi 2012) leading to lower revenues. The percentage
of readers in cafés (69% versus-39% at-home, TMS-CSA survey), or at work
(23%), is very high. This means that reading is relatively widely shared as
shown by the circulation rate-of dailies: 70% of respondents who stated
that they read a_daily newspaper share it, after reading it, with a least 1
person, and 45% share- it with at least 2 persons. Less than half the readers
confirm that'they have bought the copy they read.

One last-audience feature worth mentioning is that a certain percentage of
Moroccans do not work or live within the national territory because of high
emigration levels, positively affecting the social media landscape. In addition
to the popularity of the Yabiladi website, explicitly designed for Moroccans
living abroad (Benchenna 2014), visits to the electronic press from outside
the national borders are high. The Paris region will often come third, after
Rabat and Casablanca, in number of visits, according to figures published
by Google Analytics. In several interviews, we were shown live figures by elec-
tronic website leaders.

AQ8 Exit, voice and loyalty

A
This work has revealed that many media structures in Morocco suffer from a

high level of precariousness and a weakening of their autonomy. In a context


Author Query
Deleted Text
Please provide complete reference details for “Kenza Oumlil, in this issue” to include in the references list.

Author Query
Deleted Text
Please check that the heading levels have been correctly formatted throughout.


805

810

815

820

825

830

835

840

THE JOURNAL OF NORTH AFRICAN STUDIES ’ 21

where the potential press audience remains relatively limited and where
formal media structures hold little or no independent power, those with pol-
itical and economic authority are able to generate economic, political, techni-
cal and social conditions that render it practically impossible for alternative
media to call into question the political and social order.

Albert Otto Hirschman’s model of three discontent modalities (exit, voice
and loyalty) facing the way organisations operate (1970) can usefully help
summarise the positions used and taken by the main publishing execu-
tives—-managers in Morocco. Although statistically rare, ‘exit’ has been-a
‘choice’ made by a few, who, like Ahmed Réda Benchemsi (founder of
TelQuel and Nichane) and Aboubakr Jamai (publisher of Le Journal), left
Morocco as well as any further journalism activity. The former is currently.in
charge of communication at Human Rights Watch, whereas_the latter. is
Dean of the Business and International Relations School at the American Insti-
tute of Universities (IAU College) in Aix-en-Provence (France). Another group
has chosen to stay in Morocco, but have changed careers or modes of
expression. Thus, ‘voice’ can be understood as continuing to speak out, but
by creating, for example, online platforms, usually with very' modest means,
and remaining fragile economically. Perhaps the best examples are the two
versions of Ali Anouzla’s Lakome site. Third, ‘loyalty’ has generally triumphed
as the dominant factor, with many executives—-managers continuing to
produce news by relying on well-placed, economic groups and being
mindful of the ‘red lines’, a fundamental requirement to successfully work

AQ9 in this field in the country they-originate from.

A

Notes

1. Among the rare exceptions are: Hidass 2007 and 2016; Naimi 2016; El-Issawi
2016; Benslimane 2015; Benchenna 2014; Miller 2012a, 2012b; Cohen 2011;
Marley 2010 and Iddins 2015. See also series published by History monthly
Zamane_in 2012 and entirely dedicated to the ‘Moroccan press saga’ (http://
zamane.ma/fr/?s=%22Latsagatde+latpressetmarocaine%?22).

2. This article is the first stage of an ongoing research project, partly via interviews;
however, for formatting reasons, this material is not used directly in this text.
Thirty-one interviews were carried out in 2015 and 2016 with directors of
both print and electronic publication publications and journalists. The interviews
and the documentary research used relate to a representative sample of various
contemporary strands of the private Moroccan paper and electronic press
sector. The study takes into account several parameters: distribution, type of
support, connections with the authorities and economic model. This ongoing
research has also been financed as part of a project with Labex ICCA (Paris)
and CESEM, research centre of HEM (Rabat). This research and its publication
would not have been possible without the generous support of the Al Jazeera
Media Corp. and the University of Cambridge — Al Jazeera Media Project. We
want also to thank Roxane Farmanfarmaian and Ali Sonay for their suggestions
and remarks.


Author Query
Deleted Text
Funding: Was your research for this article funded by a funding agency? If so, please insert ‘This work was supported by &lt;insert the name of the funding agency in full&gt;&rsquo;, followed by the grant number in square brackets ‘[grant number xxxx].

http://zamane.ma/fr/?s=&percnt;22La&plusmn;saga&plusmn;de&plusmn;la&plusmn;presse&plusmn;marocaine&percnt;22
http://zamane.ma/fr/?s=&percnt;22La&plusmn;saga&plusmn;de&plusmn;la&plusmn;presse&plusmn;marocaine&percnt;22

845

850

855

860

865

870

875

880

22 (&) A.BENCHENNAETAL.

11.

12.

13.
14.

15.
16.
17.
18.

19.
20.
21.
22.
23.

24,

25.

26.

27.

. To help in reading this text, from here forward, the word ‘press’ will be used to

describe both the printed and electronic news press.

See Samia Errazzouki’s contribution in this issue.

Haut-commissariat au Plan, National Inquiry on timetables in Morocco, 2011/2012.
http://www.hcp.ma/region-drda/attachment/534458/.

All data in this section come from this organisation, unless otherwise specified.
This constant perimeter only takes into account the publications existing during
both of these periods, while ignoring all new publications or transfers.

Agence nationale de réglementation des télécommunications (ANRT).
LMS-CSA pour la Fédération marocaine des éditeurs de journaux (FMEJ).

. Minister for Communication of the Kingdom of Morocco, Efforts to Promote the

Freedom of the Press: Annual Report. p. 36. http://mincom.gov.ma/landing/demo/
template/wordpress/media/k2/attachments/Liberte_de_la_presse_VF.07.03_
13.pdf.

These figures were published by the Minister of Communication and mentioned
by Mouhtadi 2008, 79. This kind of research was not conducted by the Ministry
beyond 2006, and more current data are therefore not available.

See among others Akalay, Aicha. 2012. ‘Le phénoméne Niny’ (The Niny:phenom-
enon). TelQuel, May 8. http://telquel.ma/2012/05/08/enquete-le-phenomene-
niny_352_2649.

http://www.ojd.ma/.

Moulay Hafid Elalamy took over Zamane‘magazine, and La Vie Eco in 2012.
April 30. http://lavieeco.com/news/economie/moulay-hafid-elalamy-prend-le-
controle-du-magazine-zamane-21964.html.

Online companies only.

http://www.globalmediaholding.ma/.

http://www.geomedia.ma/.

Karim Bennani was joint-shareholder of Intégral Media with Mohamed VI's pol-
itical counsellor, Fouad'Ali El Himma and the Royal Palace communicator royal,
Karim Bouzida, the company applying for a television broadcasting licence in
2008 (Source: Maghreb Confidentiel, no. 1138, 8 January 2015).

The Monarchy traces its lineage directly from the Prophet Mohamed, and hence,
claims divine leadership over the Alaouite community.
http://adalajustice.gov.ma/production/html/Fr/liens/.%5C44731.htm.

King's. speech,’30 July 2004.
http://www.goud.ma/isi¥-ae M-« seall-7 sicall-28la.all-1-100480, le 12 avril 2012.

« peallicniiualis AlASD0E 4k », 4 April 2012. http://www.hespress.com/medias/
50941.html.

(‘L'aide aux journalistes : La liberté de la presse en otage !, Journalismes in bled,
14 February 2016, https://journalinbled.wordpress.com/2016/02/14/laide-aux-
journalistes-la-liberte-de-la-presse-en-otage/.

« pSallaapisingd Albalaalys o Uladisdsiall », Anwalpress.com, 19 July 2016. http://
anwalpress.com/s—z sadl-Olas oo soss od-zeds-33—uad- i

Sapress (Société Arabo-Africaine de Distribution, d’Edition et de Presse) was
created in 1977 by three political parties (Istiglal, Union Socialiste des Forces
Populaires and Parti du Progres et du Socialisme), with the intention of develop-
ing a national press in a country where foreign publications held a significant
share of the market.

Sochepress (Société Chérifienne de Distribution et de Presse), in the 1950s, suc-
ceeds Messageries Hachette as press distributor in Morocco. After Independence


http://www.hcp.ma/region-drda/attachment/534458/
http://mincom.gov.ma/landing/demo/template/wordpress/media/k2/attachments/Liberte_de_la_presse_VF_07_03_13.pdf
http://mincom.gov.ma/landing/demo/template/wordpress/media/k2/attachments/Liberte_de_la_presse_VF_07_03_13.pdf
http://mincom.gov.ma/landing/demo/template/wordpress/media/k2/attachments/Liberte_de_la_presse_VF_07_03_13.pdf
http://telquel.ma/2012/05/08/enquete-le-phenomene-niny_352_2649
http://telquel.ma/2012/05/08/enquete-le-phenomene-niny_352_2649
http://www.ojd.ma/
http://lavieeco.com/news/economie/moulay-hafid-elalamy-prend-le-controle-du-magazine-zamane-21964.html
http://lavieeco.com/news/economie/moulay-hafid-elalamy-prend-le-controle-du-magazine-zamane-21964.html
http://www.globalmediaholding.ma/
http://www.geomedia.ma/
http://adala.justice.gov.ma/production/html/Fr/liens/..&percnt;5C44731.htm
http://www.goud.ma/&#x0644;&#x0627;&#x0626;&#x062D;&#x0629;-&#x0627;&#x0644;&#x062F;&#x0639;&#x0645;-&#x0627;&#x0644;&#x0639;&#x0645;&#x0648;&#x0645;&#x064A;-&#x0627;&#x0644;&#x0645;&#x0645;&#x0646;&#x0648;&#x062D;-&#x0644;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0627;&#x0641;&#x0629;-&#x0627;-100480
http://www.goud.ma/&#x0644;&#x0627;&#x0626;&#x062D;&#x0629;-&#x0627;&#x0644;&#x062F;&#x0639;&#x0645;-&#x0627;&#x0644;&#x0639;&#x0645;&#x0648;&#x0645;&#x064A;-&#x0627;&#x0644;&#x0645;&#x0645;&#x0646;&#x0648;&#x062D;-&#x0644;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0627;&#x0641;&#x0629;-&#x0627;-100480
http://www.goud.ma/&#x0644;&#x0627;&#x0626;&#x062D;&#x0629;-&#x0627;&#x0644;&#x062F;&#x0639;&#x0645;-&#x0627;&#x0644;&#x0639;&#x0645;&#x0648;&#x0645;&#x064A;-&#x0627;&#x0644;&#x0645;&#x0645;&#x0646;&#x0648;&#x062D;-&#x0644;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0627;&#x0641;&#x0629;-&#x0627;-100480
http://www.goud.ma/&#x0644;&#x0627;&#x0626;&#x062D;&#x0629;-&#x0627;&#x0644;&#x062F;&#x0639;&#x0645;-&#x0627;&#x0644;&#x0639;&#x0645;&#x0648;&#x0645;&#x064A;-&#x0627;&#x0644;&#x0645;&#x0645;&#x0646;&#x0648;&#x062D;-&#x0644;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0627;&#x0641;&#x0629;-&#x0627;-100480
http://www.goud.ma/&#x0644;&#x0627;&#x0626;&#x062D;&#x0629;-&#x0627;&#x0644;&#x062F;&#x0639;&#x0645;-&#x0627;&#x0644;&#x0639;&#x0645;&#x0648;&#x0645;&#x064A;-&#x0627;&#x0644;&#x0645;&#x0645;&#x0646;&#x0648;&#x062D;-&#x0644;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0627;&#x0641;&#x0629;-&#x0627;-100480
http://www.goud.ma/&#x0644;&#x0627;&#x0626;&#x062D;&#x0629;-&#x0627;&#x0644;&#x062F;&#x0639;&#x0645;-&#x0627;&#x0644;&#x0639;&#x0645;&#x0648;&#x0645;&#x064A;-&#x0627;&#x0644;&#x0645;&#x0645;&#x0646;&#x0648;&#x062D;-&#x0644;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0627;&#x0641;&#x0629;-&#x0627;-100480
http://www.goud.ma/&#x0644;&#x0627;&#x0626;&#x062D;&#x0629;-&#x0627;&#x0644;&#x062F;&#x0639;&#x0645;-&#x0627;&#x0644;&#x0639;&#x0645;&#x0648;&#x0645;&#x064A;-&#x0627;&#x0644;&#x0645;&#x0645;&#x0646;&#x0648;&#x062D;-&#x0644;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0627;&#x0641;&#x0629;-&#x0627;-100480
http://www.goud.ma/&#x0644;&#x0627;&#x0626;&#x062D;&#x0629;-&#x0627;&#x0644;&#x062F;&#x0639;&#x0645;-&#x0627;&#x0644;&#x0639;&#x0645;&#x0648;&#x0645;&#x064A;-&#x0627;&#x0644;&#x0645;&#x0645;&#x0646;&#x0648;&#x062D;-&#x0644;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0627;&#x0641;&#x0629;-&#x0627;-100480
http://www.goud.ma/&#x0644;&#x0627;&#x0626;&#x062D;&#x0629;-&#x0627;&#x0644;&#x062F;&#x0639;&#x0645;-&#x0627;&#x0644;&#x0639;&#x0645;&#x0648;&#x0645;&#x064A;-&#x0627;&#x0644;&#x0645;&#x0645;&#x0646;&#x0648;&#x062D;-&#x0644;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0627;&#x0641;&#x0629;-&#x0627;-100480
http://www.goud.ma/&#x0644;&#x0627;&#x0626;&#x062D;&#x0629;-&#x0627;&#x0644;&#x062F;&#x0639;&#x0645;-&#x0627;&#x0644;&#x0639;&#x0645;&#x0648;&#x0645;&#x064A;-&#x0627;&#x0644;&#x0645;&#x0645;&#x0646;&#x0648;&#x062D;-&#x0644;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0627;&#x0641;&#x0629;-&#x0627;-100480
http://www.goud.ma/&#x0644;&#x0627;&#x0626;&#x062D;&#x0629;-&#x0627;&#x0644;&#x062F;&#x0639;&#x0645;-&#x0627;&#x0644;&#x0639;&#x0645;&#x0648;&#x0645;&#x064A;-&#x0627;&#x0644;&#x0645;&#x0645;&#x0646;&#x0648;&#x062D;-&#x0644;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0627;&#x0641;&#x0629;-&#x0627;-100480
http://www.goud.ma/&#x0644;&#x0627;&#x0626;&#x062D;&#x0629;-&#x0627;&#x0644;&#x062F;&#x0639;&#x0645;-&#x0627;&#x0644;&#x0639;&#x0645;&#x0648;&#x0645;&#x064A;-&#x0627;&#x0644;&#x0645;&#x0645;&#x0646;&#x0648;&#x062D;-&#x0644;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0627;&#x0641;&#x0629;-&#x0627;-100480
http://www.goud.ma/&#x0644;&#x0627;&#x0626;&#x062D;&#x0629;-&#x0627;&#x0644;&#x062F;&#x0639;&#x0645;-&#x0627;&#x0644;&#x0639;&#x0645;&#x0648;&#x0645;&#x064A;-&#x0627;&#x0644;&#x0645;&#x0645;&#x0646;&#x0648;&#x062D;-&#x0644;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0627;&#x0641;&#x0629;-&#x0627;-100480
http://www.goud.ma/&#x0644;&#x0627;&#x0626;&#x062D;&#x0629;-&#x0627;&#x0644;&#x062F;&#x0639;&#x0645;-&#x0627;&#x0644;&#x0639;&#x0645;&#x0648;&#x0645;&#x064A;-&#x0627;&#x0644;&#x0645;&#x0645;&#x0646;&#x0648;&#x062D;-&#x0644;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0627;&#x0641;&#x0629;-&#x0627;-100480
http://www.goud.ma/&#x0644;&#x0627;&#x0626;&#x062D;&#x0629;-&#x0627;&#x0644;&#x062F;&#x0639;&#x0645;-&#x0627;&#x0644;&#x0639;&#x0645;&#x0648;&#x0645;&#x064A;-&#x0627;&#x0644;&#x0645;&#x0645;&#x0646;&#x0648;&#x062D;-&#x0644;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0627;&#x0641;&#x0629;-&#x0627;-100480
http://www.goud.ma/&#x0644;&#x0627;&#x0626;&#x062D;&#x0629;-&#x0627;&#x0644;&#x062F;&#x0639;&#x0645;-&#x0627;&#x0644;&#x0639;&#x0645;&#x0648;&#x0645;&#x064A;-&#x0627;&#x0644;&#x0645;&#x0645;&#x0646;&#x0648;&#x062D;-&#x0644;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0627;&#x0641;&#x0629;-&#x0627;-100480
http://www.goud.ma/&#x0644;&#x0627;&#x0626;&#x062D;&#x0629;-&#x0627;&#x0644;&#x062F;&#x0639;&#x0645;-&#x0627;&#x0644;&#x0639;&#x0645;&#x0648;&#x0645;&#x064A;-&#x0627;&#x0644;&#x0645;&#x0645;&#x0646;&#x0648;&#x062D;-&#x0644;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0627;&#x0641;&#x0629;-&#x0627;-100480
http://www.goud.ma/&#x0644;&#x0627;&#x0626;&#x062D;&#x0629;-&#x0627;&#x0644;&#x062F;&#x0639;&#x0645;-&#x0627;&#x0644;&#x0639;&#x0645;&#x0648;&#x0645;&#x064A;-&#x0627;&#x0644;&#x0645;&#x0645;&#x0646;&#x0648;&#x062D;-&#x0644;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0627;&#x0641;&#x0629;-&#x0627;-100480
http://www.goud.ma/&#x0644;&#x0627;&#x0626;&#x062D;&#x0629;-&#x0627;&#x0644;&#x062F;&#x0639;&#x0645;-&#x0627;&#x0644;&#x0639;&#x0645;&#x0648;&#x0645;&#x064A;-&#x0627;&#x0644;&#x0645;&#x0645;&#x0646;&#x0648;&#x062D;-&#x0644;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0627;&#x0641;&#x0629;-&#x0627;-100480
http://www.goud.ma/&#x0644;&#x0627;&#x0626;&#x062D;&#x0629;-&#x0627;&#x0644;&#x062F;&#x0639;&#x0645;-&#x0627;&#x0644;&#x0639;&#x0645;&#x0648;&#x0645;&#x064A;-&#x0627;&#x0644;&#x0645;&#x0645;&#x0646;&#x0648;&#x062D;-&#x0644;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0627;&#x0641;&#x0629;-&#x0627;-100480
http://www.goud.ma/&#x0644;&#x0627;&#x0626;&#x062D;&#x0629;-&#x0627;&#x0644;&#x062F;&#x0639;&#x0645;-&#x0627;&#x0644;&#x0639;&#x0645;&#x0648;&#x0645;&#x064A;-&#x0627;&#x0644;&#x0645;&#x0645;&#x0646;&#x0648;&#x062D;-&#x0644;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0627;&#x0641;&#x0629;-&#x0627;-100480
http://www.goud.ma/&#x0644;&#x0627;&#x0626;&#x062D;&#x0629;-&#x0627;&#x0644;&#x062F;&#x0639;&#x0645;-&#x0627;&#x0644;&#x0639;&#x0645;&#x0648;&#x0645;&#x064A;-&#x0627;&#x0644;&#x0645;&#x0645;&#x0646;&#x0648;&#x062D;-&#x0644;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0627;&#x0641;&#x0629;-&#x0627;-100480
http://www.goud.ma/&#x0644;&#x0627;&#x0626;&#x062D;&#x0629;-&#x0627;&#x0644;&#x062F;&#x0639;&#x0645;-&#x0627;&#x0644;&#x0639;&#x0645;&#x0648;&#x0645;&#x064A;-&#x0627;&#x0644;&#x0645;&#x0645;&#x0646;&#x0648;&#x062D;-&#x0644;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0627;&#x0641;&#x0629;-&#x0627;-100480
http://www.hespress.com/medias/50941.html
http://www.hespress.com/medias/50941.html
https://journalinbled.wordpress.com/2016/02/14/laide-aux-journalistes-la-liberte-de-la-presse-en-otage/
https://journalinbled.wordpress.com/2016/02/14/laide-aux-journalistes-la-liberte-de-la-presse-en-otage/
http://anwalpress.com/&#x0627;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0641;&#x064A;-&#x200E;&#x0633;&#x0644;&#x064A;&#x0645;&#x0627;&#x0646;-&#x200E;&#x0627;&#x0644;&#x0631;&#x064A;&#x0633;&#x0648;&#x0646;&#x064A;-&#x200E;&#x064A;&#x0644;&#x0645;&#x062D;-&#x200E;&#x0644;&#x0635;&#x0641;&#x0642;&#x0629;-&#x200E;&#x0631;&#x0634;&#x064A;
http://anwalpress.com/&#x0627;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0641;&#x064A;-&#x200E;&#x0633;&#x0644;&#x064A;&#x0645;&#x0627;&#x0646;-&#x200E;&#x0627;&#x0644;&#x0631;&#x064A;&#x0633;&#x0648;&#x0646;&#x064A;-&#x200E;&#x064A;&#x0644;&#x0645;&#x062D;-&#x200E;&#x0644;&#x0635;&#x0641;&#x0642;&#x0629;-&#x200E;&#x0631;&#x0634;&#x064A;
http://anwalpress.com/&#x0627;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0641;&#x064A;-&#x200E;&#x0633;&#x0644;&#x064A;&#x0645;&#x0627;&#x0646;-&#x200E;&#x0627;&#x0644;&#x0631;&#x064A;&#x0633;&#x0648;&#x0646;&#x064A;-&#x200E;&#x064A;&#x0644;&#x0645;&#x062D;-&#x200E;&#x0644;&#x0635;&#x0641;&#x0642;&#x0629;-&#x200E;&#x0631;&#x0634;&#x064A;
http://anwalpress.com/&#x0627;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0641;&#x064A;-&#x200E;&#x0633;&#x0644;&#x064A;&#x0645;&#x0627;&#x0646;-&#x200E;&#x0627;&#x0644;&#x0631;&#x064A;&#x0633;&#x0648;&#x0646;&#x064A;-&#x200E;&#x064A;&#x0644;&#x0645;&#x062D;-&#x200E;&#x0644;&#x0635;&#x0641;&#x0642;&#x0629;-&#x200E;&#x0631;&#x0634;&#x064A;
http://anwalpress.com/&#x0627;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0641;&#x064A;-&#x200E;&#x0633;&#x0644;&#x064A;&#x0645;&#x0627;&#x0646;-&#x200E;&#x0627;&#x0644;&#x0631;&#x064A;&#x0633;&#x0648;&#x0646;&#x064A;-&#x200E;&#x064A;&#x0644;&#x0645;&#x062D;-&#x200E;&#x0644;&#x0635;&#x0641;&#x0642;&#x0629;-&#x200E;&#x0631;&#x0634;&#x064A;
http://anwalpress.com/&#x0627;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0641;&#x064A;-&#x200E;&#x0633;&#x0644;&#x064A;&#x0645;&#x0627;&#x0646;-&#x200E;&#x0627;&#x0644;&#x0631;&#x064A;&#x0633;&#x0648;&#x0646;&#x064A;-&#x200E;&#x064A;&#x0644;&#x0645;&#x062D;-&#x200E;&#x0644;&#x0635;&#x0641;&#x0642;&#x0629;-&#x200E;&#x0631;&#x0634;&#x064A;
http://anwalpress.com/&#x0627;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0641;&#x064A;-&#x200E;&#x0633;&#x0644;&#x064A;&#x0645;&#x0627;&#x0646;-&#x200E;&#x0627;&#x0644;&#x0631;&#x064A;&#x0633;&#x0648;&#x0646;&#x064A;-&#x200E;&#x064A;&#x0644;&#x0645;&#x062D;-&#x200E;&#x0644;&#x0635;&#x0641;&#x0642;&#x0629;-&#x200E;&#x0631;&#x0634;&#x064A;
http://anwalpress.com/&#x0627;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0641;&#x064A;-&#x200E;&#x0633;&#x0644;&#x064A;&#x0645;&#x0627;&#x0646;-&#x200E;&#x0627;&#x0644;&#x0631;&#x064A;&#x0633;&#x0648;&#x0646;&#x064A;-&#x200E;&#x064A;&#x0644;&#x0645;&#x062D;-&#x200E;&#x0644;&#x0635;&#x0641;&#x0642;&#x0629;-&#x200E;&#x0631;&#x0634;&#x064A;
http://anwalpress.com/&#x0627;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0641;&#x064A;-&#x200E;&#x0633;&#x0644;&#x064A;&#x0645;&#x0627;&#x0646;-&#x200E;&#x0627;&#x0644;&#x0631;&#x064A;&#x0633;&#x0648;&#x0646;&#x064A;-&#x200E;&#x064A;&#x0644;&#x0645;&#x062D;-&#x200E;&#x0644;&#x0635;&#x0641;&#x0642;&#x0629;-&#x200E;&#x0631;&#x0634;&#x064A;
http://anwalpress.com/&#x0627;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0641;&#x064A;-&#x200E;&#x0633;&#x0644;&#x064A;&#x0645;&#x0627;&#x0646;-&#x200E;&#x0627;&#x0644;&#x0631;&#x064A;&#x0633;&#x0648;&#x0646;&#x064A;-&#x200E;&#x064A;&#x0644;&#x0645;&#x062D;-&#x200E;&#x0644;&#x0635;&#x0641;&#x0642;&#x0629;-&#x200E;&#x0631;&#x0634;&#x064A;
http://anwalpress.com/&#x0627;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0641;&#x064A;-&#x200E;&#x0633;&#x0644;&#x064A;&#x0645;&#x0627;&#x0646;-&#x200E;&#x0627;&#x0644;&#x0631;&#x064A;&#x0633;&#x0648;&#x0646;&#x064A;-&#x200E;&#x064A;&#x0644;&#x0645;&#x062D;-&#x200E;&#x0644;&#x0635;&#x0641;&#x0642;&#x0629;-&#x200E;&#x0631;&#x0634;&#x064A;
http://anwalpress.com/&#x0627;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0641;&#x064A;-&#x200E;&#x0633;&#x0644;&#x064A;&#x0645;&#x0627;&#x0646;-&#x200E;&#x0627;&#x0644;&#x0631;&#x064A;&#x0633;&#x0648;&#x0646;&#x064A;-&#x200E;&#x064A;&#x0644;&#x0645;&#x062D;-&#x200E;&#x0644;&#x0635;&#x0641;&#x0642;&#x0629;-&#x200E;&#x0631;&#x0634;&#x064A;
http://anwalpress.com/&#x0627;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0641;&#x064A;-&#x200E;&#x0633;&#x0644;&#x064A;&#x0645;&#x0627;&#x0646;-&#x200E;&#x0627;&#x0644;&#x0631;&#x064A;&#x0633;&#x0648;&#x0646;&#x064A;-&#x200E;&#x064A;&#x0644;&#x0645;&#x062D;-&#x200E;&#x0644;&#x0635;&#x0641;&#x0642;&#x0629;-&#x200E;&#x0631;&#x0634;&#x064A;
http://anwalpress.com/&#x0627;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0641;&#x064A;-&#x200E;&#x0633;&#x0644;&#x064A;&#x0645;&#x0627;&#x0646;-&#x200E;&#x0627;&#x0644;&#x0631;&#x064A;&#x0633;&#x0648;&#x0646;&#x064A;-&#x200E;&#x064A;&#x0644;&#x0645;&#x062D;-&#x200E;&#x0644;&#x0635;&#x0641;&#x0642;&#x0629;-&#x200E;&#x0631;&#x0634;&#x064A;
http://anwalpress.com/&#x0627;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0641;&#x064A;-&#x200E;&#x0633;&#x0644;&#x064A;&#x0645;&#x0627;&#x0646;-&#x200E;&#x0627;&#x0644;&#x0631;&#x064A;&#x0633;&#x0648;&#x0646;&#x064A;-&#x200E;&#x064A;&#x0644;&#x0645;&#x062D;-&#x200E;&#x0644;&#x0635;&#x0641;&#x0642;&#x0629;-&#x200E;&#x0631;&#x0634;&#x064A;
http://anwalpress.com/&#x0627;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0641;&#x064A;-&#x200E;&#x0633;&#x0644;&#x064A;&#x0645;&#x0627;&#x0646;-&#x200E;&#x0627;&#x0644;&#x0631;&#x064A;&#x0633;&#x0648;&#x0646;&#x064A;-&#x200E;&#x064A;&#x0644;&#x0645;&#x062D;-&#x200E;&#x0644;&#x0635;&#x0641;&#x0642;&#x0629;-&#x200E;&#x0631;&#x0634;&#x064A;
http://anwalpress.com/&#x0627;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0641;&#x064A;-&#x200E;&#x0633;&#x0644;&#x064A;&#x0645;&#x0627;&#x0646;-&#x200E;&#x0627;&#x0644;&#x0631;&#x064A;&#x0633;&#x0648;&#x0646;&#x064A;-&#x200E;&#x064A;&#x0644;&#x0645;&#x062D;-&#x200E;&#x0644;&#x0635;&#x0641;&#x0642;&#x0629;-&#x200E;&#x0631;&#x0634;&#x064A;
http://anwalpress.com/&#x0627;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0641;&#x064A;-&#x200E;&#x0633;&#x0644;&#x064A;&#x0645;&#x0627;&#x0646;-&#x200E;&#x0627;&#x0644;&#x0631;&#x064A;&#x0633;&#x0648;&#x0646;&#x064A;-&#x200E;&#x064A;&#x0644;&#x0645;&#x062D;-&#x200E;&#x0644;&#x0635;&#x0641;&#x0642;&#x0629;-&#x200E;&#x0631;&#x0634;&#x064A;
http://anwalpress.com/&#x0627;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0641;&#x064A;-&#x200E;&#x0633;&#x0644;&#x064A;&#x0645;&#x0627;&#x0646;-&#x200E;&#x0627;&#x0644;&#x0631;&#x064A;&#x0633;&#x0648;&#x0646;&#x064A;-&#x200E;&#x064A;&#x0644;&#x0645;&#x062D;-&#x200E;&#x0644;&#x0635;&#x0641;&#x0642;&#x0629;-&#x200E;&#x0631;&#x0634;&#x064A;
http://anwalpress.com/&#x0627;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0641;&#x064A;-&#x200E;&#x0633;&#x0644;&#x064A;&#x0645;&#x0627;&#x0646;-&#x200E;&#x0627;&#x0644;&#x0631;&#x064A;&#x0633;&#x0648;&#x0646;&#x064A;-&#x200E;&#x064A;&#x0644;&#x0645;&#x062D;-&#x200E;&#x0644;&#x0635;&#x0641;&#x0642;&#x0629;-&#x200E;&#x0631;&#x0634;&#x064A;
http://anwalpress.com/&#x0627;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0641;&#x064A;-&#x200E;&#x0633;&#x0644;&#x064A;&#x0645;&#x0627;&#x0646;-&#x200E;&#x0627;&#x0644;&#x0631;&#x064A;&#x0633;&#x0648;&#x0646;&#x064A;-&#x200E;&#x064A;&#x0644;&#x0645;&#x062D;-&#x200E;&#x0644;&#x0635;&#x0641;&#x0642;&#x0629;-&#x200E;&#x0631;&#x0634;&#x064A;
http://anwalpress.com/&#x0627;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0641;&#x064A;-&#x200E;&#x0633;&#x0644;&#x064A;&#x0645;&#x0627;&#x0646;-&#x200E;&#x0627;&#x0644;&#x0631;&#x064A;&#x0633;&#x0648;&#x0646;&#x064A;-&#x200E;&#x064A;&#x0644;&#x0645;&#x062D;-&#x200E;&#x0644;&#x0635;&#x0641;&#x0642;&#x0629;-&#x200E;&#x0631;&#x0634;&#x064A;
http://anwalpress.com/&#x0627;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0641;&#x064A;-&#x200E;&#x0633;&#x0644;&#x064A;&#x0645;&#x0627;&#x0646;-&#x200E;&#x0627;&#x0644;&#x0631;&#x064A;&#x0633;&#x0648;&#x0646;&#x064A;-&#x200E;&#x064A;&#x0644;&#x0645;&#x062D;-&#x200E;&#x0644;&#x0635;&#x0641;&#x0642;&#x0629;-&#x200E;&#x0631;&#x0634;&#x064A;
http://anwalpress.com/&#x0627;&#x0644;&#x0635;&#x062D;&#x0641;&#x064A;-&#x200E;&#x0633;&#x0644;&#x064A;&#x0645;&#x0627;&#x0646;-&#x200E;&#x0627;&#x0644;&#x0631;&#x064A;&#x0633;&#x0648;&#x0646;&#x064A;-&#x200E;&#x064A;&#x0644;&#x0645;&#x062D;-&#x200E;&#x0644;&#x0635;&#x0641;&#x0642;&#x0629;-&#x200E;&#x0631;&#x0634;&#x064A;

885

890

895

900

A

THE JOURNAL OF NORTH AFRICAN STUDIES ’ 23

and as per the ‘Moroccanisation’ of companies, it is managed both by the State
and by the Hachette group. In 1975, all shares were held by the Moroccan state,
before privatisation, 20 years later, for the profit of the Lahrizi family and Nou-
velles Messagerie de la Presse Parisienne (renamed Presstalis). Since 2008,
Sochepress is entirely owned by this French company.

28. Les Fco, 12 January 2015 (http://www.leseco.ma/business/25130-virage-
strategique-pour-sapress.ntml) and 360.ma, 12 January 2015 (http://fr.le360.
ma/medias/sapress-nouveau-patron-nouveau-mode-de-gestion-29481).

29. OJD Maroc 2008, http://www.ojd.ma/Adherents/Presse-payante/AL-MASSAE.

30. Haut-Commissariat au Plan (HCP). This figure was calculated for the population
aged 10 and over.

31. Institut National de la Statistique (INS). 2015. ‘llliteracy reduced to 18.8% in
Tunisia’. In Direct Info, April 14. http://directinfo.webmanagercenter.com/2015/
04/14/baisse-a-188-du-taux-danalphabetisme-en-tunisie/.

32. Office National d’Alphabétisation et d’Enseignement pour Adultes (ONAEA), In
Impact24 Info ‘Literacy: Algeria should do more’ http://impact24.info/
alphabetisation-lalgerie-doit-fournir-plus-defforts/.

33. See article by Kenza Oumlil (2017), in this issue.

Disclosure statement

AQ10 No potential conflict of interest was reported by the authors.

Funding
This work was supported by LABEX ICCA - France.

905
AQ11 References

910

915

920

A

A

AQ13

A

ACRLI (The Arab Center for the Development of the Rule of Law and Integrity). 2005.
The Rule of “Law-Meetings and Lectures. http://www.arabruleoflaw.org/
publicationsListing.aspx?categorylD=1&postinglD=327.

Alaoui, M. 2012. Le Journaliste et les trois rois. Rabat: Casa Express Editions.

Amar, A. 2009. Mohammed VI: le grand malentendu. Paris: Calmann-Lévy.

Aouchar, A. 1990. La Presse marocaine dans la lutte pour l'indépendance (1933-1956).
Mohammédia: Walladas.

Baida, J. 1996. La Presse marocaine d’expression frangaise. Casablanca: Faculté des
Lettres et Sciences Humaines de Rabat.

Belghazi, T. 2005. “Identity Politics in Morocco.” In North-South Linkages and
Connections in Continental and Diaspora African Literatures, edited by Edris
Mackward, Mark L. Lilleht, and Ahmed Saber, 459-473. Vol. 12 of African Literature

AQ12  Association Annual Series. Trenton, New Jersey: Africa World Press.

Benchenna, A. 2014. “De la mobilisation identitaire a I'entreprise lucrative? Le cas du
portail d'information Yabiladi.com.” Chap. 14 in Médias et migrations dans I'espace
euro-méditerranéen, edited by Tristan Mattelart (dir.), 431-464. Paris: Mare et Martin.

Benchenna, A. 2016. “Une économie politique critique de I'entreprenariat culturel dans
les pays du Maghreb est-elle envisageable?” In Industries culturelles et entrepreneuriat
au Maghreb, edited by Abdelfettah Benchenna and Luc Pinhas, 38-58. Paris:
L'Harmattan.


http://www.leseco.ma/business/25130-virage-strategique-pour-sapress.html
http://www.leseco.ma/business/25130-virage-strategique-pour-sapress.html
http://fr.le360.ma/medias/sapress-nouveau-patron-nouveau-mode-de-gestion-29481
http://fr.le360.ma/medias/sapress-nouveau-patron-nouveau-mode-de-gestion-29481
http://www.ojd.ma/Adherents/Presse-payante/AL-MASSAE
http://directinfo.webmanagercenter.com/2015/04/14/baisse-a-188-du-taux-danalphabetisme-en-tunisie/
http://directinfo.webmanagercenter.com/2015/04/14/baisse-a-188-du-taux-danalphabetisme-en-tunisie/
http://impact24.info/alphabetisation-lalgerie-doit-fournir-plus-defforts/
http://impact24.info/alphabetisation-lalgerie-doit-fournir-plus-defforts/
Author Query
Deleted Text
The disclosure statement has been inserted. Please correct if this is inaccurate.

Author Query
Deleted Text
CrossRef database (www.crossref.org/) has been used to validate the references. Mismatches between the original manuscript and CrossRef are tracked in red font. Please provide a revision if the change is incorrect.

http://www.arabruleoflaw.org/publicationsListing.aspx?categoryID=1&postingID=327
http://www.arabruleoflaw.org/publicationsListing.aspx?categoryID=1&postingID=327
Author Query
Deleted Text
Please provide missing city for the “Belghazi 2005” references list entry.

Author Query
Deleted Text
Please provide missing page range for the “Benchenna 2014” references list entry.


24 A. BENCHENNA ET AL.

Bennani-Chraibi, M. 1997. “Le Maroc a I'épreuve du temps mondial.” In Le Temps
mondial, edited by Zaki Laidi, 105-141. Bruxelles: Complexe.

Benslimane, M. 2015. “Presse “indépendante” et pouvoir: Le Journal (1997-2010) pro-
moteur du tréne au Maroc. Une psycho-socio-anthropologie historique du journal-
isme politique.” PhD diss., University of Grenoble-Alpes.

Bensmain, A. 2015. Alors l'information? Les journalistes parlent du journalisme ... et d'eux-
mémes. Casablanca: Afrique Orient.

Benson, R, and E. Neveu, eds. 2005. Bourdieu and the Journalistic Field. Cambridge:
Polity Press.

Campaiola, J. 2014. “The Moroccan Media Field: An Analysis of Elite Hybridity in
Television and Film Institutions.” Communication, Culture & Critique 7 (4): 487=505.
doi:10.1111/cccr.12062.

Catusse, M. 2008. Le temps des entrepreneurs? Politique et transformations du capitalisme
au Maroc. Paris: IRMC-Maisonneuve & Larose. doi:10.4000/books.irmc.525.

Chadwick, A. 2013. The Hybrid Media System: Politics and Power. New York: Oxford
University Press.

Cohen, A. 2011. “La langue du silence dans le Maroc urbain contemporain.” Revue de
I'histoire des religions 2: 245-263. doi:10.4000/rhr.7779.

Daghmi, F., O. Pulvar, and F. Toumi. 2012. “Médias et publics au Maroc.” Les Enjeux de
l'information et de la communication 13 (1): 85-98. http://lesenjeux.u-grenoble3.fr/
2012/Pulvar-et-al/Pulvar%20et%?20al.pdf.

Daoud, Z. 2007. Les Années Lamalif: 1958-1988, trente ans de journalisme au Maroc.
Casablanca: Tarik and Senso Unico Editions:

El Ayadi, M. 2006. “Presse écrite et transition.” Cahiers bleus. Rabat: Fondation
Abderrahim Bouabid/Fondation Friedrich. Ebert  Stiftung. http://www.fes.org.ma/
common/pdf/publications_pdf/cahiersB_5/cahierbleu5.pdf.

El-Issawi, F. 2016. Moroccan National Media: Between Change and Status Quo. Londres:
LSE Middle East Centre Report. http://www.Ise.ac.uk/middleEastCentre/publications/

045 Reports/MoroccanMedia.aspx.

Fernandez Parrilla, G. 2014. “The Challenge of Moroccan Cultural Journals of the 1960s.”
Journal of Arabic Literature 45-(1): 104-128. doi:10.1163/1570064x-12341278.
Groupement des Annonceurs du Maroc. 2014. “Le Grand Ftour des Annonceurs.”
http://www.gam.co.ma/pdf/PREZ_AGE_GAM_Juillet_2014_-_9_7_14_version_site.
AQ14 pdf.
950 4 Guaaybess,"T.2015.“L'audiovisuel public marocain, a la croisée des chemins?” Ina
Global, September 22. http://www.inaglobal fr/television/article/I-audiovisuel-public-
AQ15 marocain-la-croisee-des-chemins-8530.
4 Hibou, B., and M. Tozy. 2002. “De la friture sur la ligne des réformes. La libéralisation des
télécommunications au Maroc.” Critique internationale 14: 91-118. doi:10.3917/crii.
014.0091.
955 Hidass, A. 2007. “La régulation des médias audiovisuels au Maroc.” L’Année du Maghreb
2: 539-547. doi:10.4000/anneemaghreb.163.
Hidass, A. 2016. “Quand ‘I'exception’ confirme la regle. L'encadrement juridique de la
liberté de la presse écrite au Maroc.” L’Année du Maghreb 15: 29-44..
Hirschman, A. O. 1970. Exit, Voice and Loyalty: Response to Decline in Firms,
Organizations and States. Cambridge: Harvard University Press.
960 Iddins, A.-M. 2015. “Debating Darija: Telquel and Language Politics in Modern
Morocco.” Media, Culture & Society 37: 1-14. doi:10.1177/0163443714560133.
KPMG. 2011. Etude de développement du secteur de la presse écrite. Ministére de la
AQ16 Communication. Rabat: Royaume du Maroc, Ministére de la Communication.
A

925

930

935

940


http://dx.doi.org/10.1111/cccr.12062
http://dx.doi.org/10.4000/books.irmc.525
http://dx.doi.org/10.4000/rhr.7779
http://lesenjeux.u-grenoble3.fr/2012/Pulvar-et-al/Pulvar%20et%20al.pdf
http://lesenjeux.u-grenoble3.fr/2012/Pulvar-et-al/Pulvar%20et%20al.pdf
http://www.fes.org.ma/common/pdf/publications_pdf/cahiersB_5/cahierbleu5.pdf
http://www.fes.org.ma/common/pdf/publications_pdf/cahiersB_5/cahierbleu5.pdf
http://www.lse.ac.uk/middleEastCentre/publications/Reports/MoroccanMedia.aspx
http://www.lse.ac.uk/middleEastCentre/publications/Reports/MoroccanMedia.aspx
http://dx.doi.org/10.1163/1570064x-12341278
http://www.gam.co.ma/pdf/PREZ_AGE_GAM_Juillet_2014_-_9_7_14_version_site.pdf
http://www.gam.co.ma/pdf/PREZ_AGE_GAM_Juillet_2014_-_9_7_14_version_site.pdf
Author Query
Deleted Text
The reference “Groupement des Annonceurs du Maroc 2014” is listed in the references list but is not cited in the text. Please either cite the reference or remove it from the references list.

http://www.inaglobal.fr/television/article/l-audiovisuel-public-marocain-la-croisee-des-chemins-8530
http://www.inaglobal.fr/television/article/l-audiovisuel-public-marocain-la-croisee-des-chemins-8530
Author Query
Deleted Text
The reference “Guaaybess 2015” is listed in the references list but is not cited in the text. Please either cite the reference or remove it from the references list.

http://dx.doi.org/10.3917/crii.014.0091
http://dx.doi.org/10.3917/crii.014.0091
http://dx.doi.org/10.4000/anneemaghreb.163
http://dx.doi.org/10.1177/0163443714560133
Author Query
Deleted Text
Please provide missing city and publisher for the “KPMG 2011” references list entry.


THE JOURNAL OF NORTH AFRICAN STUDIES . 25

Ksikes, D. 2014. “Chronique des liens contrastés entre médias et pouvoirs au Maroc.”
Economia.ma 21: 25-31. http://economia.ma/content/chronique-de-liens-contrast
%C3%A9s-entre-m%C3%A9dias-et-pouvoirs-au-maroc.

Marley, D. 2010. “Language Use in Women’s Magazines as a Reflection of Hybrid
Linguistic Identity.” In The Francophone Women’s Magazine. Inside and Outside of
France, edited by Annabelle Cone and Marley Dawn. New Orleans, LA: University

AQ17  Press of the South. http://epubs.surrey.ac.uk/7171/.

4 Miege, J.-L. 1954. “Journaux et Journalistes a Tanger.” Hespéris Tamuda 1
tre: 190-228.

Miller, C. 2012a. “Evolution des usages linguistiques dans les nouvelles radios maro-
caines.” In Evolution des pratiques et des représentations linguistique sdans le Maroc
du XXle siécle, edited by Montserrat Benitez Fernandez, Catherine Miller, Jan Jaap
Ruiter (de), and Youssef Tamer, 14-59. Paris: L'Harmattan. https://halshs.archives-
ouvertes.fr/halshs-00904847/.

Miller, C. 2012b. “Observations concernant la présence de I'arabe marocain-.dans la
presse marocaine arabophone des années 2009-2010.” In De los. manuscritos-med-
ievales a internet: la presencia del drabe verndculo en las fuentes escritas, edited by
Mohamed Meouak, Pablo Sanchez, and Angeles Vicente,419-440. Zaragoza:

AQ18 Universidad de Zaragoza. https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00904849.

4 Ministere de la Communication. 2005. Le rapport annuel sur-la presse écrite et les
médias audiovisuels publics, Rabat, 30 p. http://mincom.gov.ma/landing/demo/
template/wordpress/media/k2/attachments/Le_Rapport_sur_la_Presse_Ecrite_et_
les_Mdias_Audiovisuels_Publics_2005.pdf

Ministere de la Communication. 2012. Le rapport annuel sur les efforts sur la promotion
de la liberté de la presse, Rabat, 39/p.,-document en langue arabe, 39 p. http://
mincom.gov.ma/landing/demo/template/wordpress/media/k2/attachments/liberte_
de_la_presse_VA_07_03_13.pdf

Mouhtadi, N. 2008. Pouvoir et communication-au Maroc: monarchie, médias et acteurs
politiques (1956—1999). Paris: L'Harmattan.

Naimi, M. 2016. “Liberté de presse écrite au Maroc: I'évolution au regard de

AQ20 [I'évaluation.” L’Année du Maghreb 15: 45-60.

4 Naji, J. E. (dir.). 2011. Media et Société au Maroc. Diagnostic et feuille de route. Rabat:
Parlement du Royaume du Maroc.

Oumlil, K. 2017. “The Representation of Women in Moroccan Television Talk Shows.”

990 The Journal of North African Studies 22 (3). doi:10.1080/13629387.2017.1307901.
Sefrioui, K. 2012. La Revue Souffles: 1966-1973: espoirs de révolution culturelle au Maroc.

AQ21 Casablanca: Ed. du Sirocco.

4 Tiers, J,, and W. K. Ruf. 1975. “La presse au Maghreb.” In Introduction a I'’Afrique du Nord
contemporaine, edited by Centre de recherches et d'études sur les sociétés
méditerranéennes. Aix-en-Provence: IREMAM-CNRS éditions. http://books.openedition.

995 org/iremam/134.
Tunstall, J., and M. Palmer. 1991. Media Moguls. London: Routledge.
Wasko, J., G. Murdock, and H. Sousa. eds. 2011. The Handbook of Political Economy of
Communications. Chichester: John Wiley & Sons.
Zaid, B. 2009. “Public Service Television Policy and National Development in Morocco.”
PhD diss., University of South Florida. http://scholarcommons.usf.edu/etd/100.
1000 Zaid, B., and M. Ibahrine. 2011. Mapping Digital Media: Morocco. London: Open Society
Foundations. https://www.opensocietyfoundations.org/reports/mapping-digital-media-
AQ22 morocco.

-

965

er/28me trimes-

970

975

980

985


http://economia.ma/content/chronique-de-liens-contrast%C3%A9s-entre-m%C3%A9dias-et-pouvoirs-au-maroc
http://economia.ma/content/chronique-de-liens-contrast%C3%A9s-entre-m%C3%A9dias-et-pouvoirs-au-maroc
Author Query
Deleted Text
Please provide missing page range for the “Marley 2010” references list entry.

http://epubs.surrey.ac.uk/7171/
https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00904847/
https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00904847/
https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00904849
Author Query
Deleted Text
The reference “Miller 2012” is listed in the references list but is not cited in the text. Please either cite the reference or remove it from the references list.

http://mincom.gov.ma/landing/demo/template/wordpress/media/k2/attachments/Le_Rapport_sur_la_Presse_Ecrite_et_les_Mdias_Audiovisuels_Publics_2005.pdf
http://mincom.gov.ma/landing/demo/template/wordpress/media/k2/attachments/Le_Rapport_sur_la_Presse_Ecrite_et_les_Mdias_Audiovisuels_Publics_2005.pdf
http://mincom.gov.ma/landing/demo/template/wordpress/media/k2/attachments/Le_Rapport_sur_la_Presse_Ecrite_et_les_Mdias_Audiovisuels_Publics_2005.pdf
http://mincom.gov.ma/landing/demo/template/wordpress/media/k2/attachments/liberte_de_la_presse_VA_07_03_13.pdf
http://mincom.gov.ma/landing/demo/template/wordpress/media/k2/attachments/liberte_de_la_presse_VA_07_03_13.pdf
http://mincom.gov.ma/landing/demo/template/wordpress/media/k2/attachments/liberte_de_la_presse_VA_07_03_13.pdf
Author Query
Deleted Text
The reference “Naimi 2016” is listed in the references list but is not cited in the text. Please either cite the reference or remove it from the references list.

http://dx.doi.org/10.1080/13629387.2017.1307901
Author Query
Deleted Text
Please provide missing city for the “Sefrioui 2012” references list entry.

http://books.openedition.org/iremam/134
http://books.openedition.org/iremam/134
http://scholarcommons.usf.edu/etd/100
https://www.opensocietyfoundations.org/reports/mapping-digital-media-morocco
https://www.opensocietyfoundations.org/reports/mapping-digital-media-morocco
Author Query
Deleted Text
Please provide missing city for the “Zaid and Ibahrine 2011” references list entry.


	Genesis of a non-partisan press: introducing ‘critical’ news
	Structuring of the Moroccan news media: a huge increase in supply? or a ‘trompe l’œil’?
	Struggling publications and a limited news world
	Domination of the Arabic language and the general national daily press

	From the ‘grocery store’ to the press conglomerate
	Portraits of media investors
	Requirements for durability: respect of ‘red lines’ and managerial competence
	A poorly structured sector dominated by small entities
	The political will to structure this sector?
	Where does the money come from (the game of mutual accusations)?
	The different financing modes

	The publicity oligopoly
	The advertising market
	Shake-up and emergence of new distribution players

	Full reconstruction of audiences, with specific consumption modes
	Exit, voice and loyalty

	Notes
	Disclosure statement
	References



